کشف قدیمی‌ترین شوره در فسیل 125 میلیون ساله

0
184

دانشمدان باستانی‌ترین شوره سر را در یک فسیل به قدمت 125 میلیون سال پیدا کرده‌اند.

اگر بخواهید حیواناتی که شوره دارند را برشمارید، هرگز به فکر دایناسور نمی‌افتید. اما دیرینه‌شناسان اخیرا موفق به کشف قدیمی‌ترین شوره روی فسیل یک دایناسور شده‌اند.

این فسیل متعلق به یک دایناسور کوچک پردار است که 125 میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرده است. شاید در نگاه اول چیز عجیب و غریبی به نظر برسد اما کشف شوره روی این فسیل می‌تواند اطلاعات جدیدی درباره پوست‌اندازی دایناسورهای پردار در اختیار دانشمندان بگذارد.

ماریا مک‌نامارا از دانشگاه کورک در ایرلند، در این باره می‌گوید: «سلول‌های فسیلی با جزئیات فوق‌العاده‌ای، تا سطح تارچه‌های کراتین در مقیاس نانو، حفظ شده است».

وی در ادامه گفت: «نکته جالب اینجاست که شوره این فسیل تقریبا مشابه به شوره پرندگان امروزی است؛ حتی پیچش مارپیچ هر تارچه این شوره قابل رویت است».

تیم تحقیقاتی سه فسیل متفاوت، «میکروراپتر»، «بیپیاسورس» و «سینورنیتوسورس»، را مورد بررسی قرار داد و موفق به کشف شوره در هر سه آنها شد.

میکروراپتر با 125 سال قدمت، باستانی‌ترین فسیل بود که شوره پیدا شده روی این فسیل قدیمی‌ترین شوره در جهان است.

مایک بنتون از دانشگاه بریستول در این باره می‌گوید: «این قدیمی‌ترین شوره فسیلی در نوع خود است که تاکنون در جهان کشف شده است. بنابراین این شوره قدیمی‌ترین مورد و اولین نوع کشف‌شده در یک فسیل است».

دانشمندان معتقدند که این نوع شوره در اواخر و اواسط دوره ژوراسیک به وجود آمده است؛ در این دوره بسیاری از ویژگی‌های پوستی در حال تکامل بوده است».

به گزارش آنا از ScienceAlert، مک‌نامارا در این باره می‌گوید: «در دوره ژوراسیک دایناسورهای پردار در حال تکامل بودند؛ این شوره مدرکی است که نشان می‌دهد پوست دایناسورها و پرندگان اولیه به سرعت در حال تکامل بوده است».