کشف فسیل کرم 508 میلیون ساله

0
496

دانشمندان موفق به کشف فسیل یک کرم از دوره «کامبرین» شدند که 508 سال قدمت دارد.

پیش از این که سر و کله مهره‌داران در زمین پیدا شود، این جهان تحت سلطه موجودات عجیب و غریبی بود. باتوجه به آثاری که این موجودات از خود به جا گذاشته‌اند، مطمئن هستیم که آنها صدها میلیون سال پیش روی زمین وجود داشته‌اند.

حالا دانشمندان گونه جدیدی را کشف کرده‌اند: یک کرم که بدنش پوشیده از موهای زبر است و روی سرش دو شاخک بلند وجود دارد. کشف این موجود باستانی به دانشمندان کمک می‌کند که درک بهتری از تکامل کرم‌های حلقوی، گروهی از موجوداتی که شامل کرم خاکی و زالو می‌شود، به دست آورند.

این موجود که ظاهری شبیه به شیشه‌شور دارد، «Kootenayscolex barbarensis» نام گرفته‌اند و تقریبا 508 میلیون سال قبل روی زمین می‌زیسته‌اند. این کرم در دوره کامبرین زندگی می‌کرده است که فاصله زیادی با ظهور اولین موجود مهره‌دار روی زمین ندارد.

دانشمندان این فسیل را در پارک ملی «کوتنی» در کانادا کشف کردند که معروف به خانه فسیل‌های استثنائی از موجودات نرم‌تن در دوره انفجار کامبرین، زمانی که اولین نماینده اکثر حیوانات امروزی زمین پدیدار شدند، است.

636523059653968373

فسیل کرم تازه کشف‌شده

فسیل این کرم باستانی در بخشی از پارک به نام «دره مرمر» پیدا شد که این بخش در سال 2012 کشف شده است. تاکنون بیش از 500 فسیل از کرم «Kootenayscolex barbarensis» در این محل پیدا شده است که این موجودات را تبدیل به فراوان‌ترین گونه کرم حلقوی در آن دوره می‌کند.

بسیاری از فسیل‌ها به طرز شگفت‌انگیز و فوق‌العاده‌ای در گل نرم که طی هزاران سال سخت شده است، حفظ شده‌اند. در واقع صحیح و سالم بودن این فسیل‌ها منجر به حائز اهمیت بودن آنها در مطالعه تکامل کرم‌های حلقوی شده است.

کارما نانگلو، محقق موزه اونتاریو، در این باره می‌گوید: «گونه کرم حلقوی گروهی از حیوانات بسیار متفاوت، هم از نظر آناتومی و هم از نظر نحوه زندگی، است. این تمایزها باعث می‌شود که این گونه از نظر اکوسیستم (بوم شناختی) بسیار حائز اهمیت باشد و همچنین گروه جالبی برای مطالعه و بررسی باشد».

وی افزود:‌ «همچنین این تمایز باعث می‌شود که درک درستی از شکل و ظاهر اجداد کرم‌های حلقوی نداشته باشیم».

به گزارش آنا از ScienceAlert، کرم‌های حلقوی یا کرم‌های بند بند شامل 17 هزار گونه زنده می‌شوند؛ از کرم‌های خاکی گرفته تا کرم لو‌له‌ای همگی از زیرشاخه‌های کرم حلقوی هستند.