کشف عمیق‌ترین نقطه اقیانوس منجمد جنوبی

0
258

پس از سال‌ها تلاش، دانشمندان سرانجام دقیق‌ترین نقشه از اقیانوس منجمد جنوبی تا به امروز را منتشر کردند، اما جالب‌ترین نکته این نقشه، شناسایی عمیق‌ترین نقطه این اقیانوس برای اولین بار بود که Factorian Deep نامیده می‌شود. دانشمندان می‌گویند عمق این نقطه تقریباً ۲۴۴۰۰ فوت (۷۴۳۷ متر) است.

Factorian Deep در سال ۲۰۱۹ توسط کاشف و کارآفرین آمریکایی ویکتور وسکوو، به عنوان بخشی از اکسپدیشن Five Deeps برای نقشه برداری از عمیق‌ترین نقاط پنج اقیانوس جهان، کشف شد. وسکوو برای این دستاورد، شخصاً یک شناور به نام «Limiting Factor» را برای اکتشاف در جنوب منطقه‌ای موسوم به گودال ساندویچ جنوبی هدایت کرد. گودال ساندویچ جنوبی یک ترانشه قوسی شکل عمیق در اقیانوس اطلس جنوبی است که در ۱۰۰ کیلومتری (۶۲ مایلی) شرق جزایر ساندویچ جنوبی قرار دارد.

این خندق، عمیق‌ترین گودال اقیانوس اطلس جنوبی و دومین گودال اقیانوس اطلس پس از ترانشه پورتوریکو است. از آنجایی که این ترانشه به سمت ۶۰ درجه جنوبی خط استوا امتداد می‌یابد، عمیق‌ترین نقطه در اقیانوس منجمد جنوبی را نیز در خود جای داده است. در واقع این منطقه جایی است که اقیانوس اطلس و اقیانوس منجمد جنوبی را از هم جدا می‌کند. وسکوو برای اولین بار کل طول گودال ساندویچ جنوبی را نقشه برداری کرد و عمیق‌ترین نقطه اقیانوس منجمد جنوبی را درست در جنوب مدار ۶۰ درجه جنوبی کشف کرد.

این کشف اگرچه در سال ۲۰۱۹ صورت گرفت، اما مستند کردن آن بر روی نقشه تا ۷ ژوئن سال ۲۰۲۲ که اطلاعات آن به طور رسمی در ژورنال Scientific Data به چاپ رسید، طول کشید. اکنون Factorian Deep، در یک نقشه گسترده جدید از کوه ها، دره‌ها و فلات‌های زیردریایی اقیانوس منجمد جنوبی به ثبت رسیده است. این نقشه بزرگ، تلاش مشترک دو مرکز؛ نمودار دریای بین المللی اقیانوس منجمد جنوبی (IBCSO) و پروژه بنیاد نیپون-GEBCO است که هدف آن‌ها نقشه برداری از کل بستر دریا تا سال ۲۰۳۰ است.

نقشه جدید بیش از ۱۸.۵ میلیون مایل مربع (۴۸ میلیون کیلومتر مربع) از بستر دریا را پوشش می‌دهد که بیش از دو برابر پوشش اولین نقشه IBCSO از منطقه است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. با این همه، هنوز کار زیادی برای تکمیل پروژه باقی مانده است. به گفته بی‌بی‌سی، اگر ۱۸.۵ میلیون مایل مربع نمودار را به شبکه‌ای از مربع‌های تقریباً ۵۳۸۲ فوت مربع (۵۰۰ متر مربع) تقسیم کنیم، تنها ۲۳ درصد از این مربع‌ها دارای اندازه‌گیری عمق جدید هستند.