کشف ظروف باستانی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد در “باشت” ‌

0
151

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از کشف ظروف باستانی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد در شهرستان باشت خبر داد.

 محمود باقری در جمع خبرنگاران اعلام کرد: این ظروف باستانی در هنگام کندن قبری در یکی از قبرستان‌های شهرستان باشت کشف شد.

وی با بیان اینکه یکی از این ظروف به صورت آشپزخانه‌ای و دیگری کاسه‌ای با تزئین ته دکمه‌ای است، اظهارکرد: این ظروف به شکل خمره‌ای و به رنگ نارنجی است و کارشناسان قدمت این ظروف را مربوط به هزاره اول قبل از میلاد می‌دانند. هم‌اکنون کارشناسان در حال بررسی جزئیات این مکان باستانی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: پرونده ثبت ملی ۱۰ اثر تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار دارد.

باقری عنوان کرد: پرونده دو اثر تاریخی شامل نقش برجسته تنگ سولک بهمئی و بافت تاریخی بلاد شاپوردهدشت نیز برای ثبت جهانی ارسال شده است که با ثبت این آثار زمینه برای ثبت جهانی سایر آثار تاریخی نیز فراهم می شود.

وی ادامه داد: کاوش دو سایت تاریخی تپه “دهوه” در گچساران برای کمک به مورخان و شناسایی گذشته این منطقه در برنامه قرار دارد.

به گزارش ایسنا، باقری اظهار کرد: ۱۳ محوطه تاریخی استان تعیین حریم خواهند شد و تعیین حریم قله های تاریخی استان شامل قلعه دیشموک، ملاقباد، آرو و سایر قلعه های تاریخی نیز در دست اقدام است.