کشف طبقه ناشناخته‌ای از ستارگان دارای درخشش متغیر..

0
158

یک تیم ستاره‌شناسی موفق به شناسایی گونه طبقه‌بندی نشده ستارگان شده‌اند که طی یک دوره زمانی ثابت روشنتر و تاریکتر می‌شود.

به گزارش ایسنا، دانشمندان از مدتها قبل ستارگان تپنده را که درخشش آنها متفاوت است، می‌شناختند اما این اجسام سنگین جدید در دورهای بین دو تا 20 ساعته روشنتر و تاریکتر می‌شوند.

این نمونه‌ها توسط رصدخانه La Silla در شیلی در خوشه ستاره‌ای NGC 3766 در صورت‌فلکی قنطورس در فاصله 7000 سال نوری از زمین شناسایی شده‌اند.

یک پژوهش هفت ساله نشان داد که 360 نمونه از سه هزار ستاره‌ تغییرات کوچکی در درخشش خود دارند. این ستارگان که داغتر و درخشانتر از خورشید هستند، در هیچ کدام از طبقه‌بندی‌های شناخته شده ستارگان متغیر جا نگرفته و هنوز نامی برایشان تعیین نشده است.

چگونگی تغییر درخشش این ستارگان به روشهای پیچیده خواص فضای داخلی آنها بستگی دارد. این پدیده به ایجاد یک رشته کاملا جدید در فیزیک نجومی موسوم به « لرزه‌شناسی ستاره‌یی» منجر شده که ستاره‌شناسان در آن می‌توانند به ارتعاشات ستاره یی برای بررسی خواص فیزیکی آنها و شناخت بیشتر در مورد عملکرد داخلی‌شان بپردازند.

نامی مولوی، رهبر این تیم پژوهشی که از یک تلسکوپ 1.2 متری اویلر برای این پژوهش استفاده کرد، گفت: ما با استفاده از کیفیت بالای رصدها در کنار بررسی بسیار دقیق داده به این درجه از حساسیت رسیده‌ایم اما دلیل دیگر آن این است که ما یک برنامه رصد اضافی هفت ساله را انجام داده‌ایم.

2-1460

وی افزود:‌ شاید این امکان وجود نداشت که بتوان این میزان زمان مشاهده زیاد را با یک تلسکوپ بزرگتر بدست آورد.

اگرچه دلیل 0.1 درصد تغییر در درخشش این ستارگان ناشناخته مانده، یک سرنخ‌ وسوسه‌انگیز وجود داشته که بر اساس آن برخی ستارگان بنظر با سرعت فزاینده می‌چرخند که این سرعت بیش از نیمی از سرعت حیاتی آنهاست. این آستانه‌ای است که ستارگان در آن بی‌ثبات شده و مواد را به فضا پرتاب می‌کنند.

مولوی توضیح داد: در این شرایط، چرخش سریع ستارگان تاثیر مهمی بر خواص درونی آنها گذاشته اما ما هنوز نتوانسته‌ایم به اندازه کافی تغییرات نوری آنها را مدلسازی کنیم.

وی افزود: ما امیدواریم که دستاورد ما بتواند متخصصان را به پرداختن به این موضوع با امید به درک منشا این تغییرات اسرارآمیز تشویق کند.