کشف صدها «سنگ خورشید» در دانمارک

0
190

باستان‌شناسان موفق به کشف صدها سنگ خورشید حکاکی‌شده متعلق به عصر حجر در دانمارک شده‌اند.

اخیرا دانشمندان در جزیره دانمارکی «بورن هولم» در دریای بالتیک بیش از 300 سنگ حکاکی‌شده پیدا کرده‌اند که قدمت آنها به عصر حجر بازمی‌گردد. این سنگ‌ها که سنگ خورشید نام دارد، در سایت باستانی «واساگارد» متعلق به عصر حجر کشف شده است که برای سال‌ها دانشمندان را سردرگم کرده بود اما حالا اطلاعات جدید از این محل باستانی به دست آمده است.

به نظر می‌رسد که این سایت در دوره نوسنگی، 3500 الی 2700 سال قبل از میلاد مسیح، به عنوان محلی برای برگزاری آیین‌های مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از آنجایی که ورودی‌های این معبد با محل وقوع انقلاب‌های خورشیدی(انقلاب زمستانی و انقلاب تابستانی) یکسان است، محققان براین باورند که این ساختمان معبدی برای پرستیدن خورشید یوده است.

محققان همچنین اشیایی به نام سنگ خورشید در این محل پیدا کرده‌اند. اولین نمونه از سنگ‌های خورشید در سال 1995 در نزدیکی سایت باستان‌شناسی «ریسپبجرگ» کشف شد.

سنگ خورشید، معمولا سنگ‌های کوچک گردی است که یک روی آن مزین به حکاکی‌های خاصی است. قدمت سنگ‌های خورشید تازه کشف‌شده حدود 5000 سال است و اکثر آنها با خط‌هایی که از مرکز به بیرون متشعشع می‌شود، درست مانند اشعه‌های خورشید، حکاکی شده‌اند.

636495409778395453

نمونه‌ای سنگ‌های خورشید

طی سال‌های اخیر، باستان‌شناسان تعداد زیادی سنگ خورشید کامل و تکه‌های شکسته شده‌ای از این سنگ‌ها را پیدا کرده‌اند که تعداد آنها را در کل به بیش از 300 مورد می‌رساند.

با وجود این که اکثر این سنگ‌ها مزین به نقشی از خورشید هستند اما در میان آنها چند طرح نامتعارف نیز دیده می‌شود؛ برای مثال سنگی چهار گوشه که خطوطی به شکل الگوی درختکاری روی آن حک شده است که به گمان دانشمندان نمایی از دشت‌ها را به تصویر می‌کشد. سنگ‌های گردی مزین به الگوهایی شبیه به تار عنکبوت نیز در میان سنگ‌های خورشید با طرح نامتعارف دیده می‌شود.

حکاکی‌های برخی از سنگ‌های خورشید بسیار کم است در حالی که نقش‌های بعضی از آنها با دقت بسیار زیادی زده شده است. اما سوال اصلی اینجاست که هدف از این همه دقت در ساخت آنها و ساعت‌هایی که برای حکاکی آنها گذاشته شده، چه بوده است؟

به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert، به گفته محققان، غیرممکن است که بفهمیم سنگ خورشید در آن دوره چه استفاده‌ای داشته است.