کشف شهر گمشده مایایی در جنگل گواتمالا

0
184

باستان‌شناسان شهر گمشده مایایی را زیر شاخ و برگ‌های ضخیم جنگل گواتمالا پیدا کرده‌اند که پر از اهرام، قصر و گذرگاه‌های باستانی است.

بیش از 60000 ساختار مایایی شامل هرم، قصر و گذرگاه در جنگل گواتمالا کشف شده است. دانشمندان برای بررسی سطح زیرین جنگل از تکنولوژی لیزر استفاده کردند.

یافته‌های اخیر در منطقه‌ای به نام «پتن شمالی» کشف شده‌ که در نزدیکی شهرهای مایایی واقع شده است.

آنالیزهای لیزری، بقایای فوق‌العاده‌ای از شهر گمشده مایایی را نشان داد که زیر سطح جنگل مدفون شده است. به گفته متخصصان، ساختارهای پیچیده این شهر پیشاکلمبی بسیار پیشرفته‌تر از چیزی است که آنها فکر می‌کردند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که آمریکای مرکزی مهد تمدنی بوده که 1500 سال پیش از فرهنگ‌های چینی و یونانی پیشرفته‌تر بوده است.

احتمال می‌رود این سرزمین گمشده خانه 15 میلیون نفر بوده باشد. همچنین فراوانی دیوارهای دفاعی، استحکامات و قلعه‌ها این شهر نشان می‌دهد که این تمدن در سراسر طول عمرش درگیر جنگ بوده است.

استفن هوستون، پروفسور انسان‌شناسی و باستان‌شناسی دانشگاه بروان، در این باره می‌گوید: «فکر می‌کنم کشف این مگاپولیس بزرگ‌ترین پیشرفت‌ در باستان‌شناسی مایایی باشد».

636532562614024800

نقشه سه‌بعدی از شهر گمشده مایایی

دانشمندان از تکنولوژی لیدار برای کشف این شهر گمشده استفاده کردند. محققان به کمک یک پهپاد، اسکنرهای لیدار، لیزر پالسی و یک سیستم GPS توانستند از سطح جنگل نقشه‌های سه‌بعدی تهیه کنند.

این روش به دانشمندان اجازه داد که نقشه چند شهر باستانی مایایی را کشف کنند؛ این شهرهای تازه کشف‌شده برای قرن‌ها زیر شاخ و برگ ضخیم جنگل گواتمالا دفن شده بودند.

تصاویر این شهر گمشده نشان می‌دهد که بزرگراه‌ها مراکز شهری و معادن را به هم مرتبط می‌کرده‌اند.

همچنین دانشمندان متوجه شدند که این شهر باستانی مجهز به سیستم آبیاری بوده است و مردم آن به روش پلکانی کشاورزی می‌کردند. کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در دوره آمریکای میانه به شمار می‌رود.

مایایی‌ها به ریاضیات و مهندسی پیشرفته مشهور بودند که این امر در ساختار شهر تازه کشف‌شده نیز دیده می‌شود.

به گزارش آنا از DailyMail، تیم تحقیقاتی بیش از 2100 کیلومتر مربع از جنگل پتن، واقع در مرز مکزیک و برزیل، را بررسی کردند و طی دو سال گذشته بیش از 60000 ساختار مایایی در این منطقه کشف کرده‌اند.