کشف شهر مردگان در مرکز مصر

0
413

باستان‌شناسان در جریان کاوش‌های خود در مرکز مصر برای نخستین بار یک شهر مردگان کشف کرده‌اند که مومیایی‌های کشف شده در آن به بزرگان جامعه و راهبان مصری و نه پادشاهان تعلق دارد.

 باستان‌شناسان مصری در جریان کاوش‌های خود در روستایي به نام تونه الجبل واقع در مرکز مصر 17 جسد مومیایی‌شده کشف کرده‌اند.

سازمان باستان‌شناسي مصر روز شنبه 13 مي 2017 كشف‌هايي بي‌نظير در جنوب قاهره را تاييد كرد و اعلام كرد اگرچه مومیایی‌هاي كشف شده از خاندان پادشاهی نیستند، اما به نظر می‌رسد که متعلق به برگزیدگان و راهبان بوده باشند.

در كنار اين موميايي‌هاي ارزشمند تعداد زیادی تابوت سنگی و همچنين دو پاپیروس‌ مكتوب کشف شده است. این مومیایی‌ها در گور دخمه‌های استان مینیا کشف شده‌اند.

صلاح الکولی، سرپرست گروه کاوش مي‌گويد اين اولين‌باري است كه شهر مردگاني با اين تعداد بالا از موميايي‌ها در مركز مصر كشف شده‌است. به گفته وي هنوز امكان كشف آثار و بقاياي ديگري در اين منطقه كه در نزديكي گورستان حيوانات واقع شده‌‌است،‌ وجود دارد.

طبق اعلام سازمان باستان‌شناسي مصر، جنس تابوت‌های کشف‌شده از سنگ آهک و سفال است. در كنار آنها تابوت‌هايي متعلق به حيوانات،‌به ويژه تابوت‌هايي كه مخصوص پرندگان ساخته شده‌اند كشف شده‌است.

گزارش همشهری به نقل از نيويورك‌تايمز، هنوز باستان‌شناسان نتوانسته‌اند قدمت حقيقي مومیایی‌ها را تعيين كنند اما به گفته مقامات سازمان باستان‌شناسي مصر اين اجساد به دوران پسین مصر باستان، یعنی 300 سال پيش از فتح مصر به دست اسکندر مقدونی در سال 332 قبل از میلادتعلق دارند. با اين‌همه احتمال آن وجود دارد كه اجساد به دوران دودمان بطلمیوسی يعني به 30 تا 305 سال پيش از ميلاد تعلق داشته‌باشند.