کشف سیستم دفع در مغز انسان

0
364

دانشمندان با اسکن مغز داوطلبان سالم، شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد مغز انسان از طریق عروق لنفاوی و سیستم فاضلاب بدن، مواد زائد را دفع می‌کنند.

  دنیل ریچ، پزشک موسسه اختلالات عصبی و سکته مغزی، در این باره گفت:‌ «به چشم خودمان دیدیم که مغز مایع زائد را از طریق عروق لنفاوی دفع می‌کند. امیدواریم که نتایج تحقیقات ما، به درمان انواع اختلالات عصبی کمک کند».

دکتر ریچ، متخصص اعصاب، از MRI برای بررسی بیماری ام.اس و دیگر اختلالات عصبی که شامل مغز و سیستم ایمنی می‌شود، استفاده می‌کند. ریچ به همراه تیم تحقیقاتی خود موفق به کشف عروق لنفاوی در «سخت شامه»، پوشش بیرونی و چرم مانند مغز، شدند.

عروق لنفاوی، بخشی از سیستم گردش خون هستند و در اکثر نقاط بدن در کنار رگ‌های خونی جاری هستند. لنف مایع بی‌رنگ و شفافی است که حاوی سلول‌های ایمنی و ضایعات بدن است و توسط عروق لنفاوی به گره‌های لنفاوی برده می‌شود. رگ‌های خونی گلبول‌های سفید را به اندام‌ها می‌رسانند و سیستم لنفاوی سلول‌های آسیب‌دیده و پیر را حذف و دفع می‌کند. این فرآیند به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که تشخیص دهد که آیا اندام آسیب دیده یا باکتری و ویروسی به آن حمله کرده است یا خیر.

دکتر ریچ مغز پنج داوطلب سالم را با MRI اسکن کرد. به این افراد گادوبوترال، رنگ مغناطیسی که برای تشخیص عروق خونی آسیب‌دیده مغز استفاده می‌شود، تزریق شد. مولکول‌های رنگ به اندازه کافی کوچک هستند که از دیواره رگ‌های خونی خارج شوند و وارد سخت شامه شوند اما بیش از اندازه بزرگ هستند تا از سد خونی مغز عبور کنند بنابراین نمی‌توانند وارد بخش‌های دیگر مغز شوند.

ابتدا، وقتی که دانشمندان اسکن‌ها را برای دیدن رگ‌های خونی بررسی کردند، سخت شامه به شدت می‌درخشید و هیچ اثری از سیستم لنفاوی نبود اما وقتی که اسکن‌ها را به شکل دیگری بررسی کردند، رگ‌های خونی ناپدید شدند و دانشمندان توانستند سخت شامه را ببینند که شامل نقاط و خطوط روشنی است. آنها احتمال دادند که این نقاط و خطوط عروق لنفاوی باشند.

به گزارش آنا به نقل از ScienceDaily، نتایج تحقیقات نشان داد که رنگی که از عروق خونی نشت کرده است، از میان سخت شامه عبور کرده و وارد عروق لنفاوی شده است. آنها همچنین شواهدی از وجود عروق خونی و لنفاوی در سخت شامه در بافت مغز انسان پیدا کرده‌اند. علاوه براین، اسکن‌های مغزی و بررسی‌های کالبدشکافی از گونه‌های غیرانسانی نشان می‌دهد که سیستم لنفاوی یک ویژگی مشترک در مغز پستانداران است.