کشف سیاره‌ای جدید توسط فضاپیمای از کارافتاده ناسا

0
168

فضاپیمای کپلر ناسا برای شکار سیاره‌های شبه‌زمینی طراحی شده‌است، اما بروز نقص فنی مانع از ادامه یافتن فعالیتش در فضا شد و اکنون پس از برنامه‌ریزی دوباره و آغاز دوباره فعالیتش، سیاره‌ای جدید کشف کرده‌است.

سياره‌اي كه پس از تغيير برنامه و تعيين هدف جديد متناسب با توانايي‌هاي به‌جامانده در كپلركشف شده، HIP11654b نام دارد و قطر آن 2.5 برابر زمين و كوچكتر از نپتون است.

اين سياره در مدار ستاره‌اي حركت مي‌كند كه هم‌سوي صورت فلكي حوت است و هر 9 روز يكبار مدارگردي‌اش را كامل مي‌كند. فاصله اين سياره به ستاره‌اش بسيار نزديك‌تر از آني است كه حيات مجال حضور در آن را داشته باشد. اين سياره در فاصله 180 سال نوري از زمين قرار گرفته‌است.

با اين‌همه كشف اين سياره كه شباهت چندان زيادي به زمين ندارد علاوه براينكه اطلاعاتي جديد درباره جهان هستي را آشكار ساخته‌، اطلاعاتي كه سال گذشته و با بروز نقص فني در فضاپيماي كپلر،‌دانشمندان از كشف آن نااميد شده‌بودند، كارامد‌بودن استرتژي جديدي كه كپلر براي ادامه ماموريتش در پيش گرفته را نيز به اثبات رسانده‌است.

به گفته پاول هرتز مدير بخش فيزيك اختري ناسا، تابستان گذشته توانايي توليد علمي كپلر پس از بروز نقص فني در چرخ‌هاي واكنشي اين فضاپيما دچار اخلال شد. اما دانشمندان و مهندسان استراتژي جديدي را در پيش گرفتند و از فشار نور خورشيد به جاي چرخ‌هاي واكنشي از كار افتاده فضاپيما استفاده كردند و توانستند به اين شيوه فضاپيما را در مسير و موقعيت درست قرار دهند؛ و اكنون كپلر براي ادامه ماموريت خود آمادگي كامل دارد.

به گزارش همشهری به نقل از CNN،  به گفته استيو هوول دانشمند پروژه كپلر، كپلر اكنون در موقعيت بسيار عالي قرار گرفته تا به دانش انسان درباره جهان‌هاي بيگانه بيافزايد و مرز ميان سياره‌هاي سنگي مانند زمين و سياره‌هاي يخي مانند نپتون را مشخص سازد.