کشف سر شیشه‌ای 3000 ساله

0
188

دانشمندان موفق به کشف یک سر شیشه‌ای در قلمروی باستانی سه پادشاهی شدند، قدمت این سردیس به سه هزار سال قبل بازمی‌گردد.

قلمروی باستانی سه پادشاهی یکی از قدیمی‌ترین سایت‌های تاریخی مرتبط با کتاب مقدس است. پنج سال قبل، یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی شروع به حفاری کردند و حالا یک سر شیشه‌ای سه هزار ساله پیدا کرده‌اند.

این شهر گمشده یکی از مکان‌هایی است که در نسخه قدیمی کتاب مقدس به آن اشاره شده است. در افسانه‌ها آمده که این منطقه در تقاطعی بین دمشق و صور قرار داشته است.

داستان‌های کمی درباره این شهر در کتاب مقدس آمده که همه آنها ترسناک است؛ بنابراین دانشمندان نمی‌توانند اطلاعاتی درباره این شهر گمشده در تاریخ به دست آورند.

تیم تحقیقاتی در حال حفاری یک ساختار بزرگ متعلق به عصر آهن بودند که این سر شیشه‌ای را کشف کردند. این سردیس که با ظرافت فوق‌العاده‌ای حکاکی شده است، حدود پنج سانتی‌متر طول دارد و قدمت آن به سال 900 تا 800 قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

سوال اصلی اینجاست که این مجسمه چه کسی را به تصویر کشیده است؟

رابرت مولینز، باستان‌شناس، می‌گوید: «احتمال می‌دهیم این مجسمه تصویر یک شاه را نشان می‌دهد اما هیچ راهی برای اثبات این امر وجود ندارد».

این مرد هر کسی که بوده فرد مهمی به شمار می‌رفته است. در کنار تاج، ریش شاهوار و موهای زیبای این سردیس، ظرافت و مهارت به کار رفته در ساخت این مجسمه چنان دقیق و هنرمندانه است که برای آن دوره غیرممکن به نظر می‌رسد.

مولینز افزود: «چشم‌های این سردیس بادامی شکل است و مردمک چشم‌های آن با خطوط مشکی کشیده شده است. لب‌های برچیده آن نیز چهره‌ای محزون و عبوسی را به تصویر می‌کشد».

به گزارش آنا از ScienceAlert، وی گفت: «این مجسمه از ماده‌ای شیشه مانند ساخته شده است که معمولا در جواهرات ساخته شده عصر آهن دیده می‌شود».