کشف دیوار هیدروژنی در منظومه شمسی

0
162

فضاپیمای نیوهورایزنز دیواری از جنس هیدروژن در انتهای منظومه شمسی کشف کرده است.

 

نیوهورایزنز در حال حاضر در فاصله 6/5 میلیارد کیلومتری از زمین قرار دارد و حتی از پلوتون نیز رد شده است. این فضاپیما موفق به ردیابی یک دیوار هیدروژنی در انتهای منظومه شمسی شده است.

30 سال پیش کاوشگر وویجر اطلاعاتی درباره این دیوار هیدروژنی جمع‌آوری کرده بود اما نیوهورایزنز شواهد بیشتری در این‌باره به دست آورده است.

باوجود این که هنوز مشخص نیست که هاله درخشنده نور در مرز انتهایی منظومه شمسی، دیواری از هیدروژن باشد یا خیر اما دانشمندان امیدوارند نیوهورایزنز بتواند تصویری از این دیوار هیدروژنی ثبت کند.

نور خورشید ذرات باردار به بیرون می‌فرستد که این امر باعث می‌شود ذرات هیدروژن موجود در فضای سیارات ویژگی‌های فرابنفش از خود بروز بدهند. انرژی خورشید با افزایش فاصله کاهش می‌یابد و مرزی ایجاد می‌شود که هیدروژن بین‌ستاره‌ای در آنجا انباشته می‌شود. این اتفاق‌ها بادهای خورشیدی را تولید می‌کند.

به گزارش آنا از گیزمودو، دانشمندان با استفاده از ابزارهای نیوهورایزنز انتشار نور فرابنفش را در منظومه شمسی بررسی کردند و متوجه درخشندگی غیرمعمولی دور از خورشید شدند. البته ممکن است این روشنایی نتیجه تعاملات ذرات هیدروژنی فراتر از منظومه شمسی با بادهای خورشیدی باشد.