کشف دیوارهای شهر مردگان که با زبان رمزی تزئین شده‌است

0
278

تزئینات منحصربه‌فرد و جالبی دیوارهای سایت باستانی «زاپوتک» در مکزیک را پوشانده‌است. این طرح‌ها «موزائیک میلا» نام دارند و از نظر دقت و کیفیت کار در نوع خود بی‌نظیرند اما نقوش مرموزی اطراف این نمادها قرار دارد که به گفته دانشمندان یک زبان رمزی است.

میلا یک سایت باستانی در جنوب غربی مکزیک است که از دوران زاپوتک استفاده می‌شده است. ویژگی خاص میلا، وجود موزاییک‌هایی است که بسیاری از ساختمان‌ها را تزئین کرده است که برای یک فرهنگ پیشاکلمبی غیرمعمول است.

پیش از ورود اسپانیایی‌ها، میلا با نام «میکتلان»، به معنی مکان مردگان یا دنیای زیرین، شناخته می‌شده است. زاپوتک‌ها، یک فرهنگ پیشاکلمبی که از سال 500 قبل از میلاد مسیح تا 900 میلادی در این منطقه زندگی می‌کردند، میلا را «لیوبا»، به معنی محل استراحت، می‌نامیدند. این اسامی، کاربرد واقعی این سایت، گورستان، را نشان می‌دهد.

636444607896247009

بخشی از موزائیک‌های گروه ستون‌ها

 

انسان‌ها از اوائل قرن دهم قبل از میلاد مسیح در میتا ساکن شدند با این حال قدمت بقایای ساختارهای این سایت به سال 200 تا 900 میلادی برمی‌گردد. طی این دروه، میتا تحت حکومت زاپوتک‌ها بود.

این موزائیک‌ها چندین ساختمان مختلف را تزئین کرده‌اند که هر کدام تفاوت‌هایی باهم دارند. به طور کلی می‌توان موزائیک‌ها را به پنج گروه تقسیم کرد: گروه جنوبی، گروه سفالی، گروه خلیجی، گروه ستون‌ها و گروه کلیسا. چشمگیرترین موزائیک‌ها گروه کلیسا و گروه ستون‌ها هستند.

گروه موزائیک‌های کلیسا که در ورودی سایت به چشم می‌خورد، به عنوان گروه شمالی نیز شناخته می‌شود. این اسم از کلیسای «سن پابلو» گرفته شده که طی قرن شانزدهم توسط اسپانیایی‌ها ساخته شده است.

مردم آن دوره بر این باور بودند که خدا و الهه دنیای زیرین در این منطقه زندگی می‌کردند بنابراین این کلیسا ساخته شده است تا این موجودات فراانسانی به دنیای انسان‌ها وارد نشوند.

636444607873434455

قصری در میلا

 

موزائیک‌های گروه ستون‌ها در ساختمانی واقع در جنوب گروه کلیسا ساخته شده است. ساختمان اصلی این مجموعه، قصر نامیده می‌شود و به گفته متخصصان، محل اقامت کشیش اعظم بوده است.

به گزارش آنا؛ برخلاف موزائیک‌های رومیان باستان که از کاشی‌های کوچک ساخته می‌شوند، موزائیک‌های میلا از قطعات سنگی بریده‌شده ساخته شده‌اند.