کشف دومین شهر اختاپوس‌ها

0
201

دانشمندان یک شهر کوچک اختاپوسی به نام Octlantis کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد این شهر از گونه‌های اختاپوس‌های تتریکوس تشکیل شده‌است که برخلاف تصور، موجوداتی تنها و منزوی نیستند.

  طبق نظر زیست‌شناسان دریایی، محل سکونت هشت‌پاهایی که در شهر Octlantis زیست می‌کنند، از حجمی از شن و ماسه و صدف تشکیل شده است که بیش از 15 هشت‌پا را از خانواده سرپایان شامل می‌شود. دانشمندان حدود 10 ساعت فیلم ویدئویی از عمق 10 تا 15 متری آب‌های این منطقه تهیه کردند که محدوده 18 در چهار متر را دربرمی‌گیرد.

گروهی از محققان بین‌المللی طی مطالعات خود در این زیستگاه، گروهی از هشت‌پاهای تتریکوس را مشاهده کردند که در کنار یکدیگر قرار داشته و با هم ارتباط نزدیکی دارند، هشت‌پاهای غریبه را دنبال و حتی یکدیگر را از محل سکونت خود بیرون می‌کنند؛ به طور کلی به نظر می‌رسد که Octlantis محل سختی برای زندگی است.

این رفتارها نتیجه انتخابی طبیعی هستند و به طور قابل توجهی به رفتار اجتماعی و پیچیده مهره‌داران شباهت دارد. محققان معتقدند زمانی که موقعیت مناسبی ایجاد می‌شود، سیر تکاملی موجودات ممکن است پیآمدهای بسیار مشابهی را در گروه‌های مختلف جانوری ایجاد کند.

شهر جدید اختاپوس‌ها که محققان به تازگی آن را کشف کرده‌اند در خلیج جرویس، واقع در خط ساحلی شرق استرالیا، واقع شده است و شباهت زیادی به منطقه‌ای دارد که در سال 2009 به نام Octopolis شناسایی شد. محققان در این منطقه، نوعی «باشگاه مبارزه هشت‌پاها» بوده‌ایم که در گذشته وجود داشته است.

محققان همچنین پوسته‌های دور انداخته شده شکارهای خورده شده را در سراسر شهر پیدا کردند که گاهی از آنها برای تشکیل لانه استفاده می‌شد. کشف این دو منطقه مربوط به هشت‌پاها نشان می‌دهد که این جانوران اختاپوس‌های تتریکوس، برخلاف تصور و آن‌گونه که به نظر می‌رسید موجودات تنها و گوشه‌گیری نیستند اما دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا شهرهای اختاپوسی دیگری هم مانند این دو در دنیا وجود دارد یا خیر و این که شکل‌گیری آنها چگونه بوده است.

به نظر می‌رسد که شهر Octopolis روی شیء ناشناخته‌ای در حدود 30 سانتی‌متر طول ساخته شده است اما در مقایسه با شهر Octlantis، هیچ شیء قابل مقایسه‌ای مشاهده نشده است که این جانوران دریایی در اطراف آن سکونت کرده باشند. محققان معتقدند که در شهر Octlantis، صخره‌های لرزان، هشت‌پاها را به این منطقه جذب کرده است.

به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert، دانشمندان به دنبال دلیل جمع شدن هشت‌پاها در مناطقی مانند Octlantis هستند. در هر دو منطقه فراوانی غذا وجود دارد اما آنها به شکارچیان هم جذب می‌شوند و پژوهشگران مشاهده کرده‌اند که به نظر می‌رسد شهر Octlantis، جایی خشن و سخت برای زندگی باشد.