کشف ده‌ها مقبره و انبوهی از لوازم باستانی در چین

0
303

در جریان یک عملیات نجات بخشی باستان شناسان موفق به کشف یک مقبره سلطنتی با انبوهی از ابزارهای جنگی و پخت و پزشدند.

باستان شناسان چین با کشف یک مقبره بزرگ شامل 11 مقبره اصلی 10 هزار شی باستانی را از زیر خاک خارج کردند.

به گزارش ساینس باستان شناسان در چین در جریان یک عملیات نجات بخشی موفق به کشف یک مقبره سلطنتی چین شدند.

طبق همین گزارش”لی ژبین “و “چن گانگ “و “شنگ ژیهان” از موزه” نانینگ” درجریان این کاوش موفق شدند که تابوتی از جنس یشم را که کاملا سالم و دست نخورده مانده، از زیر خاک خارج کنند.

همچنین بیش از 10 هزار اثر هنری و باستانی از یک مقبره که خود شامل سه مقبره اصلی و 11 مقبره فرعی است بدست آوردند که همگی در گودال‌هایی بزرگ قرار داشت. ده هزار اثر یاشده شامل انواع سلاح ازجمله شمشیر آهنی، سرنیزه و نشان پولادی کمان ، چاقو و بیش از 20 مدل ارابه بسیار بزرگ است.

مقبره‌های یاد شده دارای اتاق‌های دفن است که متعلق به” لیوفی” یکی از شاهان سلسله “جیانگ دو”است که در 128 سال پیش از میلاد درگذشته است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی؛ اشیا ومصنوعات ساخه شده از جنس طلا، نقره، برنز، یشم و لاک الکل است . این پادشاه با انواعی از ابزارها وآلات موسیقی همانند سنج و نوعی سنتور و صفحات یشمی در این مقبره دفن شده است. همچنین بیش از 100 هزار سکه ، چراغ و انواع لوازم آشپزخانه و ظروف پخت و پز بدست آمده که عمدتا از دست غارتگران نجات یافته است. درحالی که این غارتگران بدن خود پادشاه را ربوده‌اند.

نزدیک تابوت نیز قطعات شکسته شده از جنس یشم که دراصل بخش‌هایی از تابوت و لوازم تدفین بوده کشف شد. این قطعات نشان می دهادکه تابوت اصلی و درونی یک تابوت لاکی و منبت کاری شده با پلاک هایی از جنس یشم وبا تزییناتی بسیار پیچیده و مفصل بوده است.
تیم تحقیقاتی در مقاله‌ای که درمجله باستان شناسی چین منتشر شده ، گزارش کاملی از این کاوش‌ها داده و یادآور شده است که تابوت یشم دست نخورده از آرامگاه مجاور بدست آمده وهرچند اتاق اصلی و مقبره مرکزی تاراج شده اما ساختار تابوت شاه”جید”همچنان سالم و دست نخورده باقی مانده است.

با توجه به این نکته می‌توان گفت که این تابوت نیز در شمار معدود تابوت چین باستان است که سالم و دست نخورده باقی مانده‌است.