کشف ‘دریاچه آب’ در مریخ

0
346

دانشمندان می‌گویند به شواهدی مبنی بر وجود حجم بزرگی از آب مایع در سیاره مریخ دست پیدا کرده‌اند.

آنها می‌گویند این دریاچه تازه کشف‌شده در لایه زیرین یخ‌های قطب جنوب مریخ واقع شده و طول آن حدود ۲۰ کیلومتر است.

تحقیقات قبلی حاکی از نشانه‌هایی مبنی بر احتمال وجود آب‌های پراکنده در سطح مریخ بود اما این اولین بار است که شواهدی برای وجود حجم بزرگی از آب در این سیاره به دست آمده است.

بستر دریاچه‌هایی که پیش از این کاوشگر کیوریوسیتی ناسا کشف کرده بود نشان می‌داد که در گذشته آب روی سطح مریخ وجود داشته است.

با وجود این از آن زمان‌ها تا کنون اقلیم این سیاره به دلیل نازک بودن جو آن سردتر شده و بیشتر این آب‌ها زیر یخ محصور شده‌اند.

کشف جدید با استفاده از مارسیس صورت گرفته که تجهیزاتی راداری است که روی مدارپیمای مارس اکسپرس نصب شده است.

_102684807_048337611-1

رادارهایی مثل مارسیس، سطح سیاره و لایه زیرین چسبیده به آن را با فرستادن سیگنال‌ و بررسی بازتاب آن بررسی می‌کنند.

مارسیس قادر به تشخیص عمق آب این دریاچه نبوده اما پژوهشگران برآورد می‌کنند که عمق آن دست کم یک متر باشد.

پروفسور روبرتو اوروزی، از موسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا می‌گوید: “می‌توان این حجم آب را به عنوان دریاچه به حساب آورد. یک دریاچه، نه حجمی از یخ ذوب‌شده که مثل بعضی از یخچال‌های روی زمین فضای بین صخره و یخ را پر می‌کند.”

_102690890_048337898-1

آیا این به معنای وجود حیات در مریخ است؟

هنوز پاسخی قطعی به این سوال نمی‌توان داد.

دکتر مانیش پتل از بریتانیا می‌گوید: “ما مدت‌هاست که فهمیده‌ایم سطح مریخ نمی‌تواند میزبان حیات – آن طور که ما می‌شناسیم – باشد. به همین دلیل جست‌وجو برای حیات در مریخ به زیر سطح این سیاره رفته است.”

“آنجاست که حفاظت کافی از اشعه‌های مضر وجود دارد و فشار و دما به سطح قابل زیست‌تری افزایش پیدا می‌کند. از همه مهم‌تر احتمال وجود آب هست که عنصر حیاتی است.”

به گزارش بی بی سی؛ دنبال کردن آب در واقع از محورهای اصلی ‌اخترزیست‌شناسی است که علم مطالعه حیات بالقوه در خارج از سیاره زمین است.