کشف دایناسوری شبیه به پرندگان امروزی

0
810

به گفته باستان‌شناسان، تازه‌ترین دایناسور کشف شده شباهت زیادی به پرندگان امروزی دارد.

باستان‌شناسان هنوز در حال کشف شواهد جدید از حیواناتی هستند که بیش از 66 میلیون سال قبل روی زمین می‌زیسته‌اند. اخیرا دایناسور جدیدی شناسایی شده است که شباهت قابل توجهی به یکی از پرندگان امروزی، «کاسوری» یا «شترمرغ کلاه‌خوددار» دارد.

کاسوری، پرنده‌ای درشت اندام است که سر و گردن بی‌پر دارد، بومی استرالیا و گینه نو است و توانایی پرواز ندارد.

شباهت‌های موجود چنان شدید است که باستان‌شناسان در حال مطالعه روی کاسوری‌ها هستند تا درک بهتری از نحوه رفتار اجداد همسان آنها پیدا کنند.

این دایناسور تازه کشف‌شده «Corythoraptor jacobsi» یا «کوروتورپتور جاکوبسی» نام دارد و به عنوان «خاگ‌دزدان»، یکی از چندین گونه دایناسور پرنده مانند که تاکنون کشف شده، طبقه‌بندی شده است.

اسکلت تقریبا کامل از این موجود در یک ایستگاه قطار در جنوب چین کشف شده است.

به گفته دانشمندان، کشف جاکوبسی شواهد بی‌سابقه‌ای را ارائه می‌دهد که دایناسورهای گونه خاگ‌دزدان از نظر ریخت‌شناسی و رده‌بندی تنوع بیشتری در منطقه جنوبی چین داشته‌اند.

یکی از شگفت‌انگیزترین شباهت‌های موجود بین جاکوبسی باستانی و کاسوری امروزی تاج یا کاکل روی سر آنهاست. با مقایسه این دو گونه، محققان حدس می‌زنند که چرا این دو موجود به این شکل تکامل یافته‌اند.

یکی از احتمالات این است که تاج 15 سانتی‌متری به عنوان شکلی از ارتباط استفاده می‌شده است یا استفاده‌ای مانند پرهای طاووس برای جذب جفت داشته است.

یکی دیگر شباهت‌های ذکر شده توسط دانشمندان، گردن بلند و باریک و بدن شترمرغ مانند این دو گونه است.

دایناسور تازه کشف‌شده 1/68 متر ارتفاع دارد. به گفته محققان این موجود دارای پاهای سریعی است و برای گرفتن غذا نیز در هر دست سه چنگال تیز داشته است.

دانشمندان بر این باورند که این پرنده بین 66 تا 100 میلیون سال پیش در دوره کرتاسه پسین، آخرین دوران زندگی دایناسورها، زندگی می‌کرده است.

به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert، قابل ذکر است که کاسوری نسبت مستقیمی با این دایناسور ندارد؛ با وجود اینکه پرندگان امروزی از نسل دایناسورها هستند اما تنها گونه‌های کوچک دانه‌خوار توانستند از برخورد ستاره مشهور جان سالم به در ببرند.