کشف جهانی پنهان که برای 120000 سال زیر یخ گیر افتاده بود

0
201

قلمروی ناشناخته و ایزوله‌ای در جهان ما وجود دارد که برای مدت‌ زمان زیادی رنگ نور خورشید را به خود ندیده است. به همین دلیل مشخص نیست که در آب‌های تاریک این دنیای یخ‌زده نشانی از حیات پیدا می‌شود یا خیر.

قرار است تیمی از دانشمندان انگلیسی به بررسی اکوسیستم دریایی زیر یخ‌تاق (بستری ضخیم و شناور از یخ است) قطب جنوب بپردازند.

این یخ‌تاق برای اولین بار، بعد از 120 هزار سال، در معرض نور و هوا قرار گرفته است. این اتفاق ماه جولای گذشته بعد از شکسته شدن یک کوه یخی بزرگ رخ داد.

این یخ‌تاق منحصربه‌فرد «A-68» نام دارد و تخمین زده می‌شود که یک تریلیون تن وزن داشته باشد. در دهه 1960 یک شکاف کوچک روی کوه یخی لارسن سی ایجاد شد. این شکاف برای سال‌ها آرام آرام رشد کرد و بزرگ‌تر شد؛ این روند در سال 2016 و 2017 افزایش یافت.

سرانجام ماه جولای سال 2017، این یخ‌تاق از کوه یخی بزرگ جدا شد و کوه یخی سفرش به اقیانوس جنوبی را شروع کرد. با چرخیدن بلوک یخی مشخص شد که مقدار عظیمی آب، به اندازه 5800 کیلومتر مربع، در میان آن وجود دارد که تقریبا هیچ وقت در معرض نور خورشید قرار نگرفته است.

حالا دانشمندان، قبل از این که تغییر سریع در اکوسیستم قطب جنوب باعث از بین بردن چیزی شود، می‌خواهند بدانند که آیا این آب‌های یخی حاوی حیات هستند یا خیر.

کاترین لینس، زیست‌شناس دریایی، در این باره می‌گوید:‌«هنوز اطلاعات دقیقی در این باره نداریم چراکه یک یخ‌تاق به ضخامت چند متر روی این آب‌ها را پوشانده است. بسیار مهم است که قبل از این که محیط زیست زیردریایی این آب‌ها را تغییر دهد یا نور خورشید باعث ایجاد کلنی‌‌های جدید در آن شود به این آب‌ها دسترسی پیدا کنیم».

قرار است لینز و همکارانش با استفاده از ماهواره‌های نظارتی آب‌های این بلوک یخی را بررسی کنند.

به گزارش آنا از ScienceAlert، در این ماموریت سه هفته‌ای، دانشمندان میکروب‌ها، پلانکتون‌ها، رسوبات، نمونه‌هایی از آب و موجوداتی که در کف دریا زندگی می‌کنند را جمع‌آوری خواهند کرد. علاوه براین محققان به دنبال شواهدی از گونه‌های جدید پستانداران دریایی یا پرندگانی هستند که ممکن است گذرشان به این آب‌های محصور شده افتاده باشد.