کشف جمجمه قدیمی‌ترین زن هلندی

0
272

باستان‌شناسان موفق به کشف جمجمه قدیمی‌ترین زن هلندی و یک استخوان گاومیش حکاکی‌شده 13 هزار و 500 ساله در منطقه‌ای از دریای شمال شدند که زمانی پلی بین بریتانیا و اروپای شمالی بوده‌است.

بخشی از جمجمه یک انسان متعلق به ماقبل تاریخ را زیر دریای شمال پیدا کرده‌اند که قدیمی‌ترین زن هلندی نامیده شده است. به گفته باستان‌شناسان، این استخوان 13 هزار سال قدمت دارد.

همچنین استخوان حکاکی‌شده گاومیشی هم در سایتی در آن نزدیکی کشف شده است. این یافته‌ها قدیمی‌ترین انسان شناخته‌شده مدرن هلندی است و اولین اثر هنری است که تاکنون در دریای شمال پیدا شده است.

ماهیگیران هلندی جمجمه و استخوان گاومیش را به صورت جداگانه در اطراف ساحل «داجر» پیدا کرده‎اند. این ساحل همیشه زیر آب نبوده است، در واقع نه هزار سال قبل پلی بوده که قاره اروپا را به جزایر بریتانیا مرتبط می‌کرده است.

دانشمندان بر این باورند که این جمجمه متعلق به زنی جوان یا میان سال بوده است که در هنگام مرگ 22 تا 45 سال سن داشته است.

جوامع شکارچی ماقبل تاریخی زمانی که سطح آب دریای شمالی 80 متر بوده است، در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.

636556914929106175

استخوان حکاکی‌شده گاومیش

دکتر مارسل نیکاس، باستان‌شناس ارشد، در این باره می‌گوید: «این جوامع شکارچی در دشت‌ها زندگی می‌کردند. احتمالا یک فصل به بریتانیای امروزی می‌رفتند و فصل بعدی در هلند امروزی می‌ماندند».

وی در ادامه افزود: «این قلمروی غرق‌شده در حال حاضر اهمیت زیادی برای ما و درک ما از گذشته دارد».

آنالیزهای شیمیایی از جمجمه نشان می‌دهد که گوشت حیوانات شکارشده بخش قابل توجهی از رژیم غذایی این زن را تشکیل می‌داده است.

جوامع شکارچی در آن دوره از اولین کسانی بودند که وارد جنگل‌های داجرلند شدند. وقتی گونه‌هایی مانند ماموت پشمالو به دلیل گرم شدن منطقه منقرض شدند، حیواناتی مانند گوزن و گاومیش به جنگل‌ها نقل مکان کردند و شکارچیان انسانی نیز به دنبال آنها وارد جنگل شدند.

به گزارش آنا از DailyMail، دکتر لوک امکریوتز، باستان‌شناس موزه ملی هلند، در این باره گفت: «آن دوره زمان تغییر بود و این افراد اولین کسانی بودند که با این تغییرات کنار آمدند و تبدیل به شکارچیان واقعی جنگل شدند. اجدا ما همزمان با گسترده شدن جنگل در شمال و غرب، گسترش یافتند».