کشف تونلی مخفی زیر هرم ماه در مکزیک

0
499

به گفته باستان‌شناسان، اسکن‌های جدید از هرم ماه واقع در مکزیک وجود یک تونل مخفی را نشان می‌دهد

این روزها تکنولوژی اسکن کامپیوتری کارهای شگفت‌انگیز می‌کند مانند آشکار کردن یک مسیر مخفی زیر هرم ماه که در نزدیکی شهر باستانی «تئوتیهوکان» در مکزیک واقع شده است.

این تونل مستقیم، حدود 10 متر در زیر زمین قرار گرفته و به نظر می‌رسد مسیری نمادین به سمت دنیای زیرین است؛ این امر بینش نوینی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم تئوتیهوکان را به ارمغان آورده است.

باستان‌شناسان از موسسه تاریخ مکزیک با استفاده از نوعی روش تصویربرداری به نام «توموگرافی مقاومت الکتریکی»، که براساس نحوه مقاومت کردن در برابر یک جریان الکتریکی می‌تواند از ساختارهای زیرزمینی (و شکاف‌های درون آنها) نقشه‌برداری کند، تونل مخفی را پیدا کردند.

ورونیکا ارتگا، یکی از باستان‌شناسان، می‌گوید: «این کشف تایید می‌کند که ساکنان تئوتیهوکان از الگوهای مشابهی در معابد بزرگ‌شان استفاده کردند. حتی طرزکار این الگو نیز مانند عالم اموات شبیه‌سازی شده است».

تمدن ماقبل‌اسپانیایی تئوتیهوکان‌ها بین قرن‌های اول تا هشتم میلادی و حدودا در 40 کیلومتری شمال شهر مکزیکوسیتی وجود داشته است. متاسفانه اطلاعات زیادی از مردم این تمدن وجود ندارد و محققان هنوز نمی‌دانند چرا این جامعه به صورت ناگهانی از میان رفت.

هرم ماه با 43 متر ارتفاع تنها بنای یادبود در این سایت باستان‌شناسی نیست: نزدیک‌ترین همسایه آن، هرم خورشید و معبد ابلیس پردار است. باستان‌شناسان تونل‌های مشابهی را در زیر این ساختمان‌ها نیز پیدا کرده‌اند.

تونل زیرزمینی هرم خورشید در دهه 1970 کشف شد که قرن‌ها قبل به غارت رفته بود. بنابراین دانشمندان امیدوارند تونل هرم ماه اسرار بیشتری برای کشف شدن داشته باشد.

باستان‌شناسان در طی بررسی تونل مخفی در زیر معبد ابلیس پردار موفق به کشف دانه، سفال و استخوان‌ حیوانات شدند.

تیم تحقیقاتی موسسه تاریخ مکزیک در حال تصمیم‌گیری سر حفاری این سایت باستان‌شناسی است. گشودن تونل می‌تواند منجر به کشف مسیرهای بیشتری شود؛ حتی احتمال پیدا کردن یک شهر زیرزمینی باستانی وجود دارد.

نشانه‌های بیشتری از محل دفن و پیشکشی‌ها در نزدیکی هرم ماه پیدا شده است، بنابراین دانشمندان گمان می‌کنند که مدارک بیشتری در تونل این هرم وجود داشته باشد. اکتشافات داخل این تونل‌ می‌تواند درک بهتری از معنای شهر در آن دوره را به ارمغان بیاورد.

باورها براین است که مردم تئوتیهوکان جهان زیرین را منشا‌ گیاهان، غذا و زندگی می‌دانستند؛ بنابراین می‌توان درک کرد که چرا قلمروهای زیرزمینی برای آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

به گزارش آنا به نقل از sciencealert، زیر خرابه‌های تئوتیهوکان اسرار زیادی برای کشف شدن خفته است. سال گذشته، باستان‌شناسان یک جمجمه 1600 ساله را در این سایت پیدا کردند که احتمالا متعلق به یکی از افراد بالارتبه این تمدن باستانی بوده است.