کشف تنها بمب اتم گم‌شده جهان در کانادا

0
413

بقایای اولین بمب اتم گم شده در جهان توسط یک غواص در سواحل غربی کانادا کشف شده‌است.

 اين بمب اتمي گم شده كه لاست ناك (مخفف سلاح اتمي گم شده) نام دارد، بمبي مصنوعي بود كه بايد در رزمايشي در سال 1950 از يك بمب‌افكن شليك مي‌شد اما نقص فني در موتور بمب‌افكن باعث سقوط هواپيما شد. بقاياي هواپيما در سال 1953 در بريتيش كلمبيا كشف شد اما بمب براي هميشه ناپديد شد.

اما به نظر مي‌آيد اكنون غواصي به نام شان اسنيريكينسكي كه ماه گذشته در جزيره پيت به دنبال خيارهاي دريايي بود، موفق به كشف اين بمب شده‌است. اگرچه در نگاه اول وي متوجه نشد آنچه در بستر دريا يافته چيست، اما اطمينان داشت آنچه يافته خاص و متفاوت است تا حدي كه روي آب آمده و به همراهانش گفت كه يك سفينه فضايي يافته‌است.

اين بمب به نيروي هوايي آمريكا و پرواز 44-92075 تعلق داشت كه با هدف شبيه‌سازي يك عمليات بمباران در 13 فوريه از كانادا به هوا بلند شد.

اين بمب از آنجايي كه براي شبيه‌سازي مورد استفاده قرار مي‌گرفت، درواقع حاوي پلوتونيوم نبود اما درون آن از تركيبي از سرب، اورانيوم طبيعي (غني نشده) و TNT پر شده بود از اين رو از قابليت انفجار برخوردار است اما اين انفجار اتمي نخواهد بود.

از آنجايي كه اين بمب درصورت برخورد با سطح زمين مي‌توانست خسارات شديدي به بار آورد، خدمه پرواز پس از بروز نقص فني آن را از سواحل بريتيش كلمبيا دور كرده و در دريا پرتاب كردند و سپس هواپيما را روي خلبان خودكار قرار داده و آن را ترك كردند از اين رو هواپيما درحدود 300 كيلومتر دورتر از محل يافتن بمب با كوه برخورد كرد. پنج نفر از خدمه پرواز جان خود را از دست دادند اما 12 نفر ديگر توانستند با كمك چتر نجات زنده بمانند.

هنوز آنچه توسط اين غواص كانادايي كشف شده مورد تاييد رسمي واقع نشده‌است، اما خود وي پس از تحقيق درباره اين بمب و ديدن تصاوير آن اطمينان يافته كه آنچه در اعماق آب مشاهده كرده همان بمب اتمي گم شده‌است.

به گزارش همشهری به نقل از CBC،در پي انتشار اين خبر، يك كشتي ارتش كانادا براي بررسي‌هاي بيشتر راهي اين منطقه در جزيره پيت شده‌است، اما از آنجايي كه مختصات بقاياي كشف شده با مسير پرواز بمب‌افكن همخواني دارد، مقامات ارتش كانادا تقريبا از پيدا شدن بمب گم شده اطمينان دارند.