کشف تقویم باستانی حکاکی‌شده روی سنگ که خورشید را دنبال می‌کند

0
212

باستان‌شناسان موفق به کشف یک تقویم حکاکی‌شده روی سنگ شدند که برای 900 سال مخفی مانده بود.

بیش از هزار پتروگلیف یا سنگ‌نوشته روی یک سنگ در دره «ورد» آریزونا کشف شده است؛ احتمال می‌رود این سنگ‌نگاره‌ها راهی برای پیگیری زمان با استفاده از خورشید بوده باشند.

این سنگ‌نگاره‌ها روی سنگ‌های سرخ رنگ سایت باستانی «وی بار وی» کشف شده‌اند؛ شاید رمزگشایی از نمادهای این سنگ‌نگاره سخت باشد اما وقتی که خورشید در محل درستی نسبت به این سایت قرار می‌گیرد، هر کدام از این نمادها و کاراکترها داستان خاص خودشان را بازگو می‌کنند.

به گفته باستان‌شناسان، احتمالا این قطعه سنگ هزاران سال پیش به عنوان یک تقویم یا ساعت استفاده می‌شده است که گذر فصل‌ها و بازه‌های زمانی مهم کشاورزی را با استفاده از موقعیت خورشید نشان می‌داده است.

در آغاز فصل تابستان و طولانی‌ترین روز سال، سایه دو سنگ روی یک گیاه ذرت می‌افتد و دو شمایل رقصان را در نور غرق می‌کند؛ شش ماه بعد خورشید از فاصله بین آنها می‌درخشد.

برای قرن‌ها به این تقویم باستانی توجهی نشد تا این که در سال 2005 توسط داوطلبان در سایت وی بار وی مجددا کشف شد.

حدود هزار پتروگلیف روی این سنگ حکاکی شده است که قدمت آن به 900 سال پیش می‌رسد. به گفته دانشمندان این سنگ‌نگاره کار دست مردم «سیناگوای جنوبی» است.

636623347391019493 (1)

با تغییر موقعیت خورشید در آسمان، نور و سایه ایجاد شده روی سنگ‌نوشته‌های این سنگ تصاویر ویژه‌ای را به نمایش می‌گذارد که هر کدام زمان انجام یک مراسم کشاورزی یا آئینی را نشان می‌دهد.

این سنگ‌نوشته‌ها زمان اعتدال شب و روز، انقلاب خورشیدی و دیگر تاریخ‌های مهم سال را نشان می‌دهد.

به گفته کنت زول، مدیر اجرایی مرکز انسان‌شناسی دره ورد، این سنگ‌نگاره حاوی نمادهایی مارپیچی است که نشان‌دهنده «پدر خورشید» است.

وی می‌گوید: «این روشی برای پیگیری زمان بود».

مردم سیناگوای جنوبی بین قرن هفتم تا پانزدهم در این منطقه زندگی می‌کردند و محصولاتی مانند ذرت، پنبه، لوبیا و کدو را پرورش می‌دادند.

به گزارش  آنا از DailyMail، تقویم سیناگوا در سایت وی بار وی تنها نمونه از نوع خود نیست؛ حداقل دوازده تقویم دیگر در دره ورد وجود دارد که مردم باستانی از آنها برای سنجش زمان استفاده می‌کردند.