کشف تابلوی نقاشی ۹۵۰ هزار دلاری در اتوبوس

0
302

تابلوی نقاشی اثر ادگار دگا که در سال ۲۰۰۹ از موزه‌ای در مارسی فرانسه به سرقت رفته‌بود، در اتوبوسی در نزدیکی پاریس کشف شد.

 فرانسواز نيسن وزیر فرهنگ فرانسه اعلام كرد مقامات اين اثر هنري را در محفظه بار اتوبوسي كشف كردند كه در يك توقفگاه اتوبوس در بزرگراهي متوقف شده‌بود. کارشناسان تأیید کرده‌اند که این اثر، گروه كر (Les Choristes) نقاشی پاستل اثر خود ادگا است كه در سال 1877 خلق شده و ارزشي بيش از 950 هزار دلار دارد.

هيچ‌يك از مسافران اتوبوس مالكيت تابلو را به عهده نگرفته‌اند. مقامات تابلوي مسروقه را درون چمداني در بخش بار اتوبوس كشف كرده‌اند و هيچ‌كس تاكنون در اين رابطه دستگير نشده‌است.  اين اثر در سال 2009 از موزه كانتيني مارسي به سرقت رفت، در زماني كه از موزه اورسي پاريس به امانت گرفته شده‌بود. در آن زمان مقامات هيچ نشاني از ورود مخفيانه به موزه كانتيني مارسي را شناسايي نكردند.

اين اولين‌باري نيست كه يكي از آثار مسروقه هنري در مكاني غيرعادي كشف مي‌شود. در سال 2015 نيز گروه موسيقي استريو فاير امپاير اثري هنري را چند ساعت پس از گزارش شدن سرقت آن، در يكي از خيابان‌هاي نيواورلئانز پيدا كرد درحالي كه فردي اثر هنري را در كنار ديواري رها كرده‌بود. در سال 2014 نيز تعدادي نامشخص از آثار اندي وارهول در يك ديسك 30 ساله شركت آميگا كشف شد. ظاهرا قرار بوده از اين آثار براي رونمايي از رايانه جديد اين شركت استفاده شود.

در سال 2009 نيز يك تاريخدان اثر گم شده يك نقاش مجار به نام رابرت برني را در حين تماشاي فيلي با دخترش، در پس‌زمينه فيلم،”استوارت كوچولو”، كشف كرد. اين اثر پنج سال بعد با قيمت 182 هزار پوند به فروش رسيد.

به گزارش همشهری به نقل از اينديپندنت، ادگار داگا، در سال 1834 میلادی در پاریس به دنیا آمد. او یکی از بنیانگذاران مکتب امپرسیونیسم بود و تاکید بر رنگ‌های روشن و تاثیر نور در آثارش از ویژگی‌های برجسته کارهای او است.