کشف بقایای بودا در یک جعبه باستانی

0
358

دانشمندان بقایای استخوان‌های سوخته بودا را در جعبه باستانی در چین پیدا کرده‌اند.

بیش از 1000 سال پیش، دو راهب به مدت 20 سال مشغول جمع‌آوری تکه‌های استخوان سوخته بودا در معبد «مسیجوسری» در چین بودند و حالا باستان‌شناسان موفق به کشف مجموعه استخوان‌های مذکور در یک جعبه باستانی شده‌اند.

هنوز مشخص نیست که این بقایا واقعا متعلق به فیلسوف باستانی باشد و احتمالا هرگز هم مشخص نخواهد شد.

باستان‌شناسان علاوه‌ بر استخوان‌های سوخته، 260 مجسمه نیز پیدا کرده‌اند که گنجینه فرهنگی و تاریخی ارزشمندی برای این منطقه به شمار می‌رود.

پنج سال پیش، وقتی روستاییان در حال تعمیر جاده بودند، متوجه جعبه و تندیس‌ها شدند و مسئولان را در جریان گذاشتند.

نوشته روی جعبه می‌گوید: «راهب یونجیانگ و راهب ژیمینگ از مدرسه نیلوفر آبی بیش از 2000 تکه شاریرا (مهره مروارید مانند بودایی)، شامل دندان‌ها و استخوان بودا، را جمع‌آوری و در تالار معبد مسیجوسری دفن کرده‌ایم».

شاریرا یک اصطلاح کلی است که به هر شیء مقدس مرتبط با بودا، روشنفکر مشهور، اطلاق داده می‌شود. بودا در نپال امروزی به دنیا آمده بود و بین قرن ششم تا چهارم قبل از میلاد مسیح به بخش‌های شرقی هند سفر می‌کرده است.

پس از مرگ سیذارتا گوتاما، یا همان بودا، جسد وی سوزانده شد و بقایای آن بین خانواده‌های اشرافی و شاگردان وی تقسیم شد.

یونجیانگ و ژیمینگ 20 سال از عمر خود را صرف پیدا کرده 2000 قطعه استخوان و دندان بودا کردند و همه آنها را در یک جعبه قرار دادند.

مانند استخوان انگشت حضرت مسیح یا تکه‌ای از صلیب مسیح، شاریرای بودا نیز اهمیت فرهنگی قابل‌توجهی دارد.

به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert، باستان‌شناسان مطمئن نیستند که مجسمه دو متری تازه کشف‌شده نیز همزمان با جعبه دفن شده است یا خیر. مجسمه‌های کشف شده طی حکومت دودمان وی(38 تا 534 میلادی) و دودمان سانگ(960 تا 1279) ساخته شده‌اند و شامل تندیس‌هایی از بودا، شاگردانش، جستجوگران روشنفکری، خدایان و اشیای ساده می‌شود.