کشف بزرگترین میدان گاز هلیمی در جهان

0
192

دانشمندان بریتانیایی از کشف یکی از بزرگترین میدان‌های گاز هلیم در کشور تانزانیا خبرداده‌اند،‌ میدانی که حجم گاز هلیوم در آن هفت برابر میزان مصرف سالانه این گاز در جهان است.

كشف اين منبع نگراني‌هاي ناشي از رو به كاهش گذاشتن منابع طبيعي هليوم را تخفيف مي‌دهد،‌گازي كه در اسکنرهای ام آر آی، فضاپیماها و بررسی نشت‌هاي صنعتي و نيروگاه‌هاي هسته‌اي كاربرد دارد.

نكته قابل‌توجه‌ در اين كشف تكنيك جديدي است كه از آن براي انجام چنين اكتشافاتي استفاده خواهد‌شد.

دانشمندان زمين‌شناس از دانشگاه آكسفورد و دورهام با همكاري با يك شركت اكتشاف هليوم در نروژ دريافتند هليوم كهنه كه در دل سنگ‌هاي زيرزميني اسير شده‌اند، مي‌توانند در اثر فعاليت‌هاي آتشفشان آزاد شوند و به اين شكل به ميدان هاي گازي كم عمق‌تر منتقل مي‌شوند.

تا پيش از اين شيوه كشف هليوم كاملا اتفاقي بود اما اكنون با كشف ساختار ژئوشيمي آتشفشان‌ها و گاز هليوم و درك ارتباط ميان سنگ‌هاي قديمي و آتشفشان‌هاي نزديك آنها، محققان مي‌توانند به دنبال گاز هليوم بگردند و اين به آن معني است كه ميدان گازي جديد كه در ريفت‌ولي كشف شده‌است آغازگر كشف‌هاي بزرگتر خواهد بود.

براساس گزارش همشهری به نقل از ساينس الرت،‌  دانشمندان مي‌گويند حجم گاز هليوم كشف شده در اين ميدان برای پر کردن بیش از یک میلیون اسکنر پزشکی کافی خواهد‌بود. به بياني ديگر، اين ميدان حجمي برابر 600 هزار استخر مسابقات المپيك را دارد كه به جاي آب درون آن از هليوم پر شده‌است.