کشف بزرگترین سیاره‌ای که دوخورشید دارد

0
217

در فاصله ۳۷۰۰ سال نوری از زمین،‌درجایی در مسیر صورت فلکی ماکیان، سیاره‌ای دوافتاده به نام Kepler–۱۶۴۷b وجود دارد که ۴.۴ میلیارد سال سن داشته و تقریبا هم‌سن زمین است، اما یک تفاوت بزرگ با زمین دارد،‌ در مدار دو ستاره در چرخش است.

براساس گزارش ناسا، معمولا اين گونه سياره كه در دسته سياره‌‌هاي مدار دوتايي قرار دارد،‌ به سياره‌‌هاي تتويين شهرت دارند. دانشمندان مركز پروازهاي فضايي گودارد به تازگي خبر كشف اين سياره را اعلام كرده‌اند،‌سياره‌اي كه جرم و شعاعي تقريبا برابر با سياره مشتري دارد. اما از آنجايي كه اين سياره در مدار دو ستاره در حركت است،‌ به بزرگترين سياره شناخته شده جهان تبديل شده‌است كه از دوخورشيد برخوردار است.

به گفته اخترشناسان يافتن اين نوع از سياره‌ها دشوارتر از يافتن سياره‌هايي است كه در مدار يك ستاره در چرخشند،‌زيرا عبور آنها از برابر ستاره‌شان در فواصل زماني منظمي انجام نمي‌گيرد و ممكن است عمق و زمان اين عبورها متفاوت باشد.

محققان اين ستاره را با استفاده از داده‌هاي ثبت شده توسط تلسكوپ فضايي كپلر شناسايي كردند. طولاني بودن مدار اين سياره از ديگر چالش‌هايي بود كه برسر راه شناسايي آن قرار داشت زيرا هربار عبور سياره از برابر خورشيدش 1107 روز به طول مي‌انجامد. اين به آن معني است عبور Kepler-1647b از برابر ستارگان ميزبانش كه هردو تقريبا هم‌اندازه خورشيد زمين هستند، سه سال به طول مي‌انجامد.

دليل طولاني بودن غيرعادي مدار اين سياره فاصله زيادي است كه از ستاره‌هاي ميزبانش دارد، فاصله اين سياره تا ستاره‌هايش بيتر از تمامي سياره‌هاي مشابهي است كه تاكنون شناسايي شده‌اند زيرا اين نوع از سياره‌ها معمولا مدارهاي بسيار فشرده‌ و نزديكي دارند.

به گزارش همشهری؛ اگرچه فاصله اين سياره تا ستاره‌هايش به صورت غيرعادي زياد است،‌اما Kepler-1647b در منطقه قابل سكونتي از مدار ستاره‌هايش واقع شده‌است،‌اما از آنجايي كه يك سياره غول‌پيكر گازي است احتمال اينكه بتواند از شكل‌گيري حيات پشتيباني كند بسيار پايين است. اما ممكن است قمرهاي ناشناخته‌اي در مدار اين سياره وجود داشته باشند كه از محيطي مناسب براي ظهور حيات برخوردار باشند.