کشف ارابه اسباب‌بازی 5000 ساله در ترکیه

0
305

باستان‌شناسان موفق به کشف یک ارابه و جغجغه 5000 ساله در شهر باستانی سوگماتار در ترکیه شدند. به گفته متخصصان، این یافته‌ها می‌تواند اطلاعات مهمی از نحوه بازی کردن کودکان در عصر برنز به ارمغان بیاورد.

 این اسباب‌بازی‌ها در حفاری شهر باستانی «سوگماتار»، در جنوب شرقی ترکیه، کشف شده‌اند. باستان‌شناسان معتقدند که سوگماتار یکی از قدیمی‌ترین محل سکونت انسان روی زمین باشد. سوگماتار منطقه‌ای است که حضرت موسی پس از فرار از دست فرعون به آنجا پناه برد و شروع به کشاورزی کرد.

بقایای دیواره‌ها و برج‌ها نشان می‌دهد که ارگ ساخته شده روی تپه وسط شهر در قرن دوم میلادی به عنوان قصر استفاده می‌شده است. استاد یوسف البایاک از دانشگاه هارن ترکیه و عضوی از تیم باستان‌شناسی در این باره گفت:‌ «سوگماتار در قرن دوم میلادی یکی از مراکز بت‌پرستی بوده است».

تیم پژوهشی پس از بررسی سطحی این شهر باستانی در سال 2012، دریافتند که این شهر مختص «سین»، خدای ماه، بوده است. این شهر علاوه بر یک معبد، شامل یک گورستان نیز می‌شده است.

636438336830965700

بقایای دیواره ارگ شهر سوگماتارا

البایاک در ادامه افزود:‌ «در سال 2012، حدود 120 قبر پیدا کردیم. هفت مورد از آنها بسیار جالب‌ توجه بودند و تقریبا همه 120 گور نمایی از تپه داشتند. قدمت این قبرها به اوایل عصر برنز می‌رسد. این گورها در نوع خود منحصر به‌فرد هستند و همگی شکل و ویژگی‌های این منطقه را دارند. وقتی که رومی‌ها به به سوگماتار رسیدند معماری سوگماتار دستخوش تغییر شد».

حفاری در ماه مه 2017 آغاز شد و از آن موقع تاکنون باستان‌شناسان قبرهای زیادی را پیدا کرده‌اند. یک گور شامل چند اسباب‌بازی نیز می‌شده است. در یکی از قبرهای این گورستان یک ارابه سفالی و چرخ‌هایش پیدا شده است.

قدمت این اسباب‌بازی به عصر برنز بازمی‌گردد و گمان می‌شود که برای فرزندان شاه یا مسولان شهر ساخته شده بودند. به گفته باستان‌شناسان، این یافته‌ها اطلاعات مفیدی درباره هنر، فرهنگ و نحوه بازی کردن کودکان در عصر برنز به ارمغان آورده است.

به گزارش آنا به نقل از AncientOrigins، تقریبا دو هفته قبل نیز اسباب‌بازی‌هایی متعلق به یونان باستان در ترکیه کشف شد. به گفته باستان‌شناسان، این اسباب‌بازی‌ها به کودکان مرده اهدا می‌شد تا در سفر به زندگی پس از مرگ تنها نباشند.

636438336832371852

اسباب‌بازی‌های متعلق به یونان باستان