کشف آرامگاه راهبه‌ای در مصر

0
295

اخیرا مقبره مرموزی در مصر کشف شده‌ که دیوارنگاره‌های عجیب و غریب و منحصر به‌فردآن توجه باستان‌شناسان را به خود جلب کرده‌است.

این آرامگاه 4400 ساله طی حفاری گورستان غربی جیزه پیدا شده است و باستان‌شناسان احتمال می‌دهند که متعلق به راهبه‌ای به نام «هتپت» باشد.

به گفته متخصصان، هتپت به الهه حاثور خدمت می‌کرده است که یکی از مهم‌ترین ایزدبانوان مصر باستان به شمار می‌رود. حاثور خدای عشق، زیبایی، موسیقی مادری و لذت است.

دیوارنگاره‌های این آرامگاه هتپت را در صحنه‌های مختلفی مانند شکار، ماهیگیری و دیدن میمونی در حال جمع‌آوری میوه به تصویر کشیده است. در این آرامگاه یک حوض تخلیص نیز وجود دارد که نام صاحب آرامگاه و مقام وی روی آن حکاکی شده است.

636535337430818692

بخشی از دیوارنگاره‌های داخل آرامگاه

هرم خوفو در مجتمع جیزه در 2500 قبل از میلاد مسیح ساخته شده است و یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آرامگاه باستانی در جهان به شمار می‌رود.
با این حال در سایه این آرامگاه مشهور، صدها آرامگاه و محل تدفین باشکوه وجود دارد که پر از بقایا و ثروت‌های راهب‌ها، راهبه‌های مهم و مقامات بلند بالا پایه است.
به گفته متخصصان، این آرامگاه سبک معماری و المنت‌های طراحی سلسله پنجم را دارد. ورودی این آرامگاه به حرم L مانندی ختم می‌شود که با دیوارنگاره‌های مختلف تزئین شده است.
در قرن 26 قبل از میلاد مسیح آرامگاه‌ها ورودی L شکل مانندی داشتند که این امر ثابت می‌کند ساختارهای تدفینی L شکل حداقل 200 سال پیش از کشف این آرامگاه رایج بوده است.

636535337470506459

بخشی از دیوارنگاره‌های داخل آرامگاه

 

مقبره‎های L شکل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودند. برای شناسایی فردی که در این آرامگاه به خاک سپرده شده بود نام و مقام او روی سنگ یادبود حکاکی می‌شد.

به گزارش آنا از AncientOrigins، مصرشناسان درباره دیوارنگاره‌های عجیب و غریب و منحصربه‌فرد این آرامگاه می‌گویند: «در فرهنگ مصری آمده است که برخی از عناصر دخیل در آئین‌های تدفینی چنان مهم بوده است که روی دیوارهای آرامگاه یا مقبره به تصویر کشیده می‌شد».