کشف آثار خشتی دوره ساسانی و یک گورستان دوره اسلامی در تپه نماز اصفهان

0
161

کاوش‌های باستان شناسی در محوطه باستانی تپه نماز شهر گز به کشف آثار خشتی دوره ساسانی ویک گورستان دوره اسلامی منجر شد.

محوطه باستانی تپه نماز شهر گز در 18کیلومتری شمال اصفهان،در محدوده فضای پارک این شهر و در کنار بنای امامزاده شاه نعمت الله ولی واقع شده است. کاوش‌های باستان‌شناسان در این محوطه باستانی منجر به کشف آثار خشتی دوره ساسانی و یک گورستان دوره اسلامی شد.

«عباسعلی احمدی» سرپرست گروه باستان شناسی با اعلام این خبر گفت:« در نتیجه کاوش در این کارگاه‌ها یک گورستان دوره اسلامی، بقایای معماری خشتی و آجری دوره اسلامی که مرتبط با دوره های ساخت و بازسازی بنای اصلی امام زاده هستند به دست آمد.»

به گفته سرپرست گروه باستانشناسی، کاوش در تپه نماز از ابتدای مهرماه امسال آغاز و تا بیستم آبان ماه همین سال ادامه یافت .
 
او با اشاره به ایجاد 12کارگاه با ابعاد متفاوت اظهار داشت : بیشترین داده های فرهنگی این کاوش را قطعات شکسته سفال دوره های اسلامی و ساسانی تشکیل می‌دهند .
 
احمدی تصریح کرد: حجم زیادی از یافته های سفالی دوره ساسانی در یکی از کارگاه ها و درکنار بقایای آثار خشتی این دوره به دست آمده است .
 
به گفته این باستان شناس تعیین کاربری این آثار و علت انباشته شدن حجم گسترده سفال دوره ساسانی در محدوده این کارگاه نیاز به انجام مطالعات بیشتری دارد .
 
وی تصریح کرد: به جز قطعات شکسته سفالی بدست آمده طی کاوش ، دو خمره کامل دیگر نیز در کنج یک فضای معماری دوره ساسانی آشکار شده است .
به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از خبرگزاری میراث‌فرهنگی؛ سرپرست گروه باستانشناسی خاطر نشان کرد: شکل و ابعاد خمره ها و نحوه قرارگیری آنها در زمین درارتباط با کاربری آنها احتمالات چندی را تقویت می کند که میزان درست یا نادرست بودن آن با ادامه کاوش در فصول بعد مشخص خواهد شد .