کشته شدن یک سرهنگ خلبان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی درعراق

0
530

خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی از کشته شدن یک خلبان نیروی هوای سپاه در عراق و تشییع و تدفین او، در زادگاهش در نزدیکی شیراز خبر دادند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی  “ایرنا” طی خبری کوتاه گزارش داده: “نمازگزاران شیراز پس از اقامه نماز جمعه این شهر پیکر مطهر شهید شجاعت علمداری مورجانی مدافع حرم مطهر اهل بیت را در شیراز تشییع کردند.”

رسانه های جمهوری اسلامی پیشتر نیز عناصر نظامی این کشور را که در جنگ سوریه کشته شده اند به عنوان “شهدای مدافع از حرم حضرت زینب” توصیف کرده اند.

“ایرنا” در ادامه افزوده است که “شجاعت علمداری مورجانی در سامرا و به هنگام دفاع از حریم اهل بیت به شهادت رسید و پیکر مطهر این خلبان شهید با مشایعت امت خداجو در روستای خانه خمیس منطقه سیاخ دارنگون شیراز به خاک سپرده شد.”

خبرگزاری نیمه رسمی “مهر” نیز با انتشار گزارشی تصویری، این خبر کوتاه را تکرار کرده، اما اطلاعات بیشتری درباره چگونگی کشته شدن این سرهنگ خلبان در عراق ارائه نداده است.

تنها خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در گزارش تصویری خود از مراسم تشییع و دفن نظامی جمهوری اسلامی کشته شده در عراق، او را ” شهید سرهنگ پاسدارخلبان شجاعت علمداری مورجانی”، معرفی کرده است.

به گزارش العربیه؛ مقامات جمهوری اسلامی  از آغاز درگیریها میان نیروهای مالکی و مخالفانش در عراق، هرگونه حضور نظامی جمهوری اسلامی در این کشور را تکذیب کرده اند . این مقامات درباره درگیری‌های سوریه نیز اتهام علیه تهران مبنی بر حضور نظامی در این کشور را نادرست اعلام کرده و گفته اند که تنها مشاوران نظامی در اختیار بشار اسد قرار داده اند.
امیر عبداللهیان: ما نیرویی در عراق نداریم

امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی  که در مسکو به سر می برد درباره کمک‌های جمهوری اسلامی به مالکی گفته است : “کمک‌هایی که جمهوری اسلامی به عراق دارد کمک‌های مشورتی است تا این کشور بتواند به مبارزه با تروریسم بپردازد. ما نیرویی در خاک عراق نداریم و طرحی هم برای حمایت نظامی نداریم چرا که عراق خود صاحب ارتش قدرتمندی است همچنانکه از گروه‌های شیعی مسلح نیز برخوردار است اما اگر بر اساس قوانین بین‌المللی درخواستی (از سوی عراق) ارائه شود، می‌توان کمک تسلیحاتی به عراق داشت.”

اعزام 7 جنگنده و 10 خلبان جمهوری اسلامی به عراق

خبرگزاری های بین المللی در هفته گذشته از ارسال جنگنده‌های سوخوی 25 از جمهوری اسلامی به عراق که با هدایت 10 خلبان ایرانی و 4 خلبان عراقی خبر دادند. این نوع هواپیما را یک خلبان و یک کمک خلبان هدایت می کند.

“وفیق السامرائی” مشاور نظامی جلال طالبانی رئیس جمهور عراق در گفت گویی با روزنامه فرا منطقه ای “الشرق الاوسط” ضمن تائید خبر تحویل هواپیماهای سوخوی به عراق گفت :” جنگنده های سوخویی که از جمهوری اسلامی به عراق فرستاده اند، در واقع متعلق به عراق است و اینها همان هواپیماهایی است که در آغاز حمله امریکا به عراق (1991)، به دستور صدام حسین به رسم امانت به جمهوری اسلامی انتقال داده شد.”

به گفته وی صدام حسین 143 فروند جنگنده عراقی را از بیم ضربات نظامی آمریکا به امانت در اختیار جمهوری اسلامی قرار داد. در آن تاریخ عزت الدوری معاون صدام، به همراه محمد حمزه الزبیدی به تهران رفتند و توافقی را بر اساس به امانت سپردن این هواپیماها با مقامات جمهوری اسلامی امضاء کردند تا پس از پایان جنگ به عراق بازگردانده شوند.

جمهوری اسلامی  بعد آزادی کویت در جنگی که به نام جنگ خلیج دوم شهرت یافت از باز پس دادن هواپیماهای عراقی خودداری کرده آنها را به عنوان غرامت جنگ هشت ساله میان دو کشور مصادره کرد.

گفته می شود که این هواپیماها شامل میراج، میگ 29 ، میگ 25، سوخوی 25، سوخوی 22 و هواپیماهای آواکس و هواپیماهای باری بودند.

السامرائی به الشرق الاوسط گفت :” ارتش عراق تا سال 1991 نزدیک به 1700 خلبان در اختیار داشت که به لحاظ منطقی هر خلبان می‌تواند تا اواخر 50 سالگی یک جنگنده را هدایت کند. من مطمئن هستم که عراق امروز حداقل 400 خلبان دارد که می‌توانند جنگنده‌های سوخوی را هدایت کنند.”