کشته شدن برادران کواشی و گروگانگیر سوپرمارکت

0
169

نیروهای ویژۀ پلیس و ژاندارمری فرانسه تقریباً هم‌زمان به ساختمان محل پناه برادران کواشی و همچنین به مغازۀ محل گروگان‌گیری در شرق پاریس حمله کردند. در این عملیات دو برادر عامل کشتار در دفتر هفته نامۀ “شارلی هبدو” و نیزگروگانگیر سوپر مارکت اجناس کاشر کشته شدند. در جریان این گروگانگیری چهار تن از گروگان ها نیز جان خود را از دست دادند.
نیروهای پلیس و ژاندارمری فرانسه، پس از چند ساعت رویاروئی، تقریباً هم‌زمان در ساعت 17 روز جمعه 9 ژانویه/19 دی، به ساختمانی که برادران کواشی در آن پناه گرفته بودند و نیزبه مغازۀ محل گروگان‌گیری در شرق پاریس حمله کردند. دقایقی بعد اعلام شد که برادران کواشی در این عملیات کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دو تن از صبح جمعه در چاپخانه کوچکی واقع در شهرک “دامارتن آن گوئل” درشمال شرقی پارپس پنهان شده بودند. بر اساس اطلاعات موجود، این دو برادر بهنگام خروج از محل این چاپخانه و در حالی که برای فرار بسوی نیروهای ویژه شلیک می کردند، توسط نیروهای ویژۀ GIGN (گروه عملیاتی ژاندارمری کشور) کشته شدند.

همزمان، در پاریس نیروهای ویژه که از آغاز گروگان گیری در یک سوپر مارکت مخصوص کالاهای کاشر(حلال برای یهودیان)، این محل را در محاصره گرفته بودند، دست به حمله زدند. در این عملیات، فرد گرونگیر “امادی کولیبالی” کشته شد. پلیس جسد چهار تن دیگر را نیز د ر این محل یافت. بگفته مقامات مطلع، شماری از این افراد در تیر اندازیهای آغاز گروگان گیری جان خوذد را از دست داده بودند. “امادی کولیبالی” روز پیش از آن در شهرک “مون روژ” با شلیک گلوله یک پلیس زن را به قتل رسانده بود. وی که 32 سال داشت در زندان با شریف کواشی آشنا شده بود. این دو تن در سال 2010 در تلاشی برای سازمان دادن به فرار اسماعیل آیت علی بلقاسم، عضو پیشین “گروه مسلح اسلامی الجزائر”، که بجرم شرکت در یک سوء قصد انفجاری در یکی از ایستگاههای متروی پاریس بزندان افتاده بود، دستگیر شده بودند. “امادی کولیبالی” در دسامبر 2013 به پنج سال زندان محکوم شده بود، اما با بهره گرفتن از تخفیف مجازات در ماه مۀ گذشته از زندان آزاد شد.

پلیس فرانسه برای شناسایی حیات بومدین، ٢٦ ساله، و امدی کولیبالی، ٣٢ ساله از مردم خواهان همکاری شده است.
پلیس فرانسه برای شناسایی حیات بومدین، ٢٦ ساله، و امدی کولیبالی، ٣٢ ساله از مردم خواهان همکاری شده است.

شریف و سعید کواشی، بترتیب 32 و 34 ساله، عاملین حمله به دفتر “شارلی هبدو”، در پاریس در خانواده ای الجزایری الاصل متولد شده بودند.نام این هر دو تن به گفته یک منبع آمریکائی “از سالها پیش” به عنوان جهاد گرا در فهرست سیاه تروریسم ایالات متحده ثبت شده بود. شریف کواشی در سال 2008 بدلیل عضویت در گروه موسوم به “بوت شومون” و فعالیت برای اعزام جهاد گرایان به عراق به سه سال زندان محکوم شده بود. برادر بزرگتر، سعید، بگفتۀ مقامات آگاۀ فرانسوی و آمریکائی در سال 2011 به یمن سفر کرده و در این کشور در اردوگاههای القاعده آموزش نظامی دیده بود.

پلیس فرانسه در همین حال در جستجوی زنی 26 ساله بنام حیات بومدین است که با “امادی کولیبالی” زندگی می کرد و احتمال می رود که در تیراندازی روز پنجشنبه در “مون روژ” که منجر به مرگ یک مامور پلیس گردید شرکت کرده باشد.