کشتار مردم در بلوچستان، خیزش اهواز در چهاردهمین شب اعتراضات

0
162

در چهاردهمین شب اعتراضات ضد‌حکومتی مردم ایران، شامگاه جمعه، 8 مهر معترضان در شهرهای مختلف استان خوزستان، از جمله اهواز، آبادان و دزفول تجمع‌های گسترده‌ای برگزار کردند.

در اهواز، معترضان شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده و در دزفول در شمال استان خوزستان از نیروهای انتظامی خواستند که به صفوف مردم پیوسته و از معترضان حمایت کنند.

تظاهرات همچنین در شهرهای تهران، سقز، سنندج، مشهد، کرمان و زاهدان ادامه داشت و معترضان ضمن سر دادن بانگ آزادی‌خواهانه، علیه خشونت و استبداد رژیم جمهوری اسلامی به رهبری سیدعلی خامنه‌ای شعار دادند.

نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، نمازگزارانی که به عدم رسیدگی به پرونده تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر 15 ساله اهل چابهار معترض بودند را با هلی‌کوپتر به رگبار بستند.

العربیه نوشت؛ در ویدیوهایی که از مصلای زاهدان منتشر شده، به وضوح نشان می‌دهد که نمازگزاران در صحن مصلی نشسته‌اند که صدای تیراندازی آغاز می‌شود.

همچنین ویدیوهایی نیز از به رگبار بستن شهروندان، که زنان و کودکان نیز در میان آن‌ها هستند، در مقابل کلانتری 16 زاهدان منتشر شده است.

خبرگزاری دولتی ایران «ایرنا» اعلام کرده‌ که 19 نفر از معترضان در این درگیری‌ها کشته و 15 نفر نیز زخمی شده‌اند. این در حالیست که کمپین فعالین بلوچ تعداد جان باختگان را 58 نفر و تعداد زخمی‌ها را 270 نفر اعلام کرده است.

ویدیوهایی که از بیمارستان زاهدان در روز جمعه منتشر شده، نشان می‌دهد بیمارستان مرکزی این شهر، هیچ تخت خالی ندارد و زخمی‌ها در حالی‌که درد می‌کشند، منتظرند تا به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود.

گزارش‌ها از شهرهای دیگر ایران نیز حاکی از تداوم اعتراضات در تهران، سقز و مشهد در شامگاه جمعه هشتم مهرماه است. در مشهد با وجود تیراندازی مستقیم ماموران امنیتی به سوی مردم، معترضان به حضور خود در خیابان ادامه می‌دهند. در تهران نیز، معترضان شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.