کری: ایران با حمایت از حوثی‌ها به سقوط دولت یمن کمک کرد

0
234

وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه در سخنانی در یک کمیته سنا گفت حمایت جمهوری اسلامی از شورشیان شیعه حوثی در یمن، در استیلای آنها بر پایتخت و سقوط دولت یمن کارساز بوده است.

جان کری که در نشست کمیته تخصیص بودجه سنا سخن می گفت، با بیان این که حمایت تهران از حوثی‌ها در تقویت شورشیان مهم بوده، و در پاسخ به این پرسش که آیا دولت یمن به دلیل حمایت ایران سقوط کرد، گفت به گمان او چنین بوده است و «جای تردید نیست.»

 

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان، حوثی ها نام گروهی از مبارزان شیعه زیدی یمن است. این گروه نام خود را از رهبرشان، حسین بدرالدین حوثی گرفته‌اند که در سال ۲۰۰۴ توسط نیروهای ارتش یمن کشته شد. حوثی ها در ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ با منحل اعلام کردن پارلمان یمن و تشکیل یک شورای ۵ نفره برای ریاست‌جمهوری، قدرت را در این کشور به دست گرفتند.

وی در ادامه افزود «با این حال، می‌دانم اتفاقاتی که روی داد، ایرانی‌ها را نیز غافلگیر کرد، و آنها امیدوار هستند گفت و گوهای ملی (در یمن) صورت گیرد.»

به گزارش صدای امریکا، وزیر خارجه آمریکا روزهای یکشنبه و دوشنبه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در ژنو سوئیس ملاقات و درباره برنامه هسته‌ای تهران مذاکره کرد، اما پذیرفت که مسائل دیگر نیز در این ملاقات‌ها مطرح شد.

همسایگان یمن برکناری عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن را کودتا نامیده و رد کرده‌اند. در همین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد از حوثی‌ها خواسته است نیروهای خود را از نهادهای دولتی خارج کنند.

کری همچنین گفت که روز جمعه در لندن با اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای بحث درباره بحران یمن و مسائل دیگر ملاقات خواهد کرد.