کردها در شمال سوریه نظام فدرالی اعلام کردند

1
194

کردهای سوریه امروز پنجشنبه ١٧ مارس رسماً ایجاد یک منطقۀ فدرآل در مناطق تحت کنترل خود را در شمال این کشور اعلام کردند. دولت بشار اسد و مخالفان وی که سرگرم مذاکرات صلح در ژنو هستند با این تصمیم مخالفت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، “سیهانوک دیبو” از رهبران حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه با اعلام این مطلب افزوده است که نظام فدرآلی در منطقۀ “روژاوا” یا کردستان سوریه به تصویب رسید.

آلدر خلیل از اعضای کمیتۀ تدارکات طرح ایجاد منطقۀ مستقل یا “روژاوا” نیز گفته است که موجودیت سیاسی جدید مرکب از سه منطقۀ “عفرین”، “کوبانی” و “جزیره” در منطقۀ کردنشین سوریه است.

با این حال، کردهای سوریه تأکید کرده‌اند که منطقۀ مستقل جدید بر اساس ملاحظات قومی تشکیل نشده است، زیرا، به غیر از کردها، نمایندگان عرب ها و دیگر اقوام سوری نیز در منطقۀ جدید حضور دارند.

اندکی پس از اعلام استقلال منطقۀ شمال سوریه، وزارت امور خارجۀرژیم دمشق نسبت به هر نوع اقدامی برای زیر سئوال بردن تمامیت ارضی این کشور هشدار داد و گفت که اعلام استقلال منطقۀ شمال سوریه فاقد هرگونه ارزش حقوقی، سیاسی و اقتصادی است، زیرا، هیچیک از آحاد و گرایش‌های سیاسی مردم سوریه در این تصمیم‌گیری نقش نداشته‌اند.

1 نظر

  1. یک جنگ دیگر در سوریه شروع شد به قول معروف گل بود به سبزه نیز آراسته شد دولت بشار اسد که در عمل توان برخورد قاطع با این تصمیم کردها را ندارد اما از این نکته نباید غافل شد که هرگونه خودمختاری و ایجاد نظام فدرالی باید از طریق رای گیری وتامل با دولت مرکزی انجام شود در غیر اینصورت کردها و طرفداران خودمختاری یا نظام فدرالی باید خود را آماده واکنش های دولت مرکزی سوریه بنمایند این نکته بر هیچ کس پوشیده نیست که کردها در سوریه ترکیه و ایران و عراق خواهان چه هستند و درکردستان عراق خودمختاری تصویب شد که شاید بتوان گفت تا حدودی راه را برای کرد های دیگر کشورها هموار نمود حال باید منتظر ماند و دید که دولت مرکزی سوریه در قبال این تصمیم کردها چه واکنش ی دارد

نظرات بسته است