کتاب تازه مقام سابق موساد: بختیار از ما خواسته بود آیت‌الله خمینی را بکشیم

0
357

یک مقام سابق موساد، دستگاه اطلاعات خارجی اسرائیل، مدعی شده است که شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر رژیم شاهنشاهی، از ماموران این سازمان در تهران خواسته بود که روح‌الله خمینی را ترور کنند.
یوسی الفر، تحلیلگر امور ایران در موساد در مقطع انقلاب ۱۳۵۷، در کتاب تازه خود می‌گوید که دکتر شاپور بختیار از الیز زفریر، مقام اطلاعاتی ارشد اسرائیل در تهران، درخواست کرده بود که ماموران اسرائیلی آیت‌الله خمینی را بکشند.
به گزارش بی بی سی فارسی، یوسی الفر این درخواست را به مقام‌های عالی موساد در تل‌آویو منتقل و در آنجا به بحث گذاشته شد. آقای الفر می‌گوید که رئیس وقت موساد در جلسه‌ای که در این باره برگزار شد، گفت به دلایل “اخلاقی” مایل نیست که این گزینه عملی شود اما می‌خواهد نظر دیگر مقام‌های موساد را بشنود.
یوسی الفر در آن جلسه به مقام‌های عالی موساد گفت به دلیل کمبود اطلاعات درباره خمینی به دشواری می‌توان درخواست دکتر شاپور بختیار را عملی کرد. بنا بر این ادعا، الفر می‌گوید: “واقعا از اینکه از آن درخواست حمایت نکردم پشیمانم.”
پیش از این و در سال ۲۰۰۹ الیز زفریر فاش کرده بود که دکتر شاپور بختیار از او درخواست کرده که در مورد آیت‌الله خمینی “کاری بکنند” اما موساد این درخواست را رد کرد.
ایران و اسرائیل متقابلا یکدیگر را به انجام موارد متعددی از سوءقصد و ترور متهم می‌کنند.