کاپیتولاسیون اتمی و نظامی جمهوری اسلامی ادامه دارد؛ نوشتاری از فرامرز دادرس

0
187

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی فرانسه

با وجود امضای موافقتنامه میان جمهوری اسلامی و پنج به اضافه یک، مشکلات جمهوری اسلامی حل نخواهند شد. تحریم نیرو های مسلح ایران اعم از ارتش، سپاه، نیرو های انتظامی و امنیتی برای پنج تا هشت سال ادامه خواهد داشت.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه ساعتی پیش در مصاحبه با روزنامه لوموند نکات مهم موافقتنامه امضا شده میان ایران و پنج به اضافه یک را بازگو کرد.

این موافقتنامه برای مدت ده سال پیش بینی شده و معتبر خواهد بود. به گفته آقای فابیوس این موافقتنامه اجازه می دهد که به روش مشخص و روشن ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران را به اندازه ای کاهش داد که ایران نتواند به سلاح اتمی دست یابد. به این ترتیب جمهوری اسلامی حتی قادر به تاًمین اورانیوم غنی شده برای سوخت نیروگاه های اتمی خود نخواهد بود.

به گفته لوران فابیوس کشور های پنج به اضافه یک این توانایی را بدست آوردند تا بتوانند حقیقتاً تعهداتی را که ایران پذیرفته است مورد بازرسی قرار دهند و پیش بینی شده که در صورت عدم رعایت ایران نسبت به تهعدات پیش بینی شده بطور خودکار تحریم ها برقرار شود.

از سوی دیگر همزمان، ایران و آژانس بین المللی انرژی تفاهم نامه برای یک نقشه راه به امضاء رساندند، این نقشه راه به آژانس اجازه می دهد تا بتواند در مورد برنامه های اتمی گذشته جمهوری اسلامی تحقیق کند.

 لغو تحریم ها

در ازای همکاری کامل و روشن از سوی ایران تحریم ها بگونه تدریجی از آغاز سال 2016 میلادی برطرف خواهند شد. در موافقتنامه پیش بینی شده است که در صورت عدم رعایت مفاد موافقتنامه از سوی جمهوری اسلامی مجازات ها اقتصادی بطور خودکار در مدت شصت و پنج روز برقرار شود.

در ماه دسامبر 2015 یک جلسه در آژانس بین المللی انرژی برگزار خواهد شد تا در صورتی که جمهوری اسلامی به تعهدات خود پایبندی نشان داده باشد نسبت به لغو تحریم ها در آغاز سال 2016 میلادی اقدام شود. در صورت لغو مجازات های اقتصادی در رابطه با فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی، تحریم سازمان ملل در مورد واردات سلاح از سوی ایران برای مدت پنج سال ادامه خواهد داشت و در مورد مسائل موشکی این تحریم برای هشت سال ادامه خواهد داشت.

چهاردهم ژوئیه