کاوشگر «کنجکاوی» جاذبه مریخ را اندازه گرفت

0
257

محققان ناسا با استفاده از حسگرهای کاوشگر «کنجکاوی» و تغییر کاربری آنها جاذبه مریخ را اندازه گیری کردند. فضانوردان ماموریت آپولو ۱۷ هنگام سفر به ماه در سال ۱۹۷۲ میلادی گرانش آن را با ابزارهای خاصی اندازه گرفتند.

اما اکنون که هیچ فضانوردی روی مریخ نیست گروهی از محققان با استفاده از ابزارهای مختلف سعی کردند جاذبه این سیاره را اندازه بگیرند.

محققان در تحقیقی جدید توضیح داده اند چگونه با تغییر کاربری حسگرهای کاوشگر «کنجکاوی» میزان گرانش سیاره سرخ را اندازه گیری کرده اند.

آنها با کمک حسگرها نیروی جاذبه صخره های روی Mount Sharp را اندازه گیری کرده اند. این منطقه ۵ کیلومتر مرتفع تر از Gale Crater است و کاوشگر فرصت از سال ۲۰۱۴ میلادی مشغول بالارفتن از آن است.

نتایج نشان داد چگالی این لایه از سنگ ها کمتر از حد تصور است.

کاوشگر «کنجکاوی» نیز مانند تلفن های هوشمند مجهز به سرعت سنج و ژیروسکوپ است. با حرکت دادن تلفن هوشمند، این حسگرها مکان و موقعیت دستگاه را تعیین می کنند. حسگرهای «کنجکاوی» نیز همین کار را البته با دقت بیشتری انجام می دهند و نقشی حیاتی در مسیری روی سطح مریخ دارند. زیرا اطلاع از مکان دقیق کاوشگر به مهندسان اجازه می دهد به طور دقیق ابزارها و آنتن های آن را تنظیم کنند.

جالب آنکه سرعت سنج های کاوشگر را نیز می توان مانند دستگاه جاذبه سنج آپولو ۱۷ به کار گرفت. هر زمان که کاوشگر در مکان خود ثابت بایستد، سرعت سنج ها می توانند گرانش سیاره را اندازه گیری کنند.

مهندسان ناسا با استفاده از اطلاعات که در ۵ سال نخست این ماموریت جمع آوری شده، نیروی جاذبه مریخ بر کاوشگر را اندازه گیری کرده اند.

به گزارش مهر به نقل از ناسا، همزمان با صعود کاوشگر از Mount Sharp، نیروی جاذبه سیاره بیشتر می شود. البته میزان جاذبه سیاره بیش از مقداری که دانشمندان قبلا تخمین می زدند، نبود.