کاهش چشمگیر ورود پناهجویان به آلمان

0
240

در نیمه نخست سال جاری میلادی حدود ۹۰ هزار نفر از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند. تعداد پناهجویانی که در نیمه نخست سال گذشته به آلمان گریخته بودند دوبرابر بود. در فهرست پناهجویان، ایران در رده پنجم قرار دارد.

بر اساس گزارشی که اداره مهاجرت و پناهجویی آلمان روز جمعه (۷ ژوئیه / ۱۶ تیر) منتشر کرد، در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی ۹۰ هزار و ۳۸۹ نفر از کشورهای گوناگون به آلمان پناه آورده‌اند.

بیش از ۲۲ هزار تن از این پناهجویان شهروند سوریه هستند. نزدیک به ۹ هزار و۳۰۰ نفر از عراق به آلمان گریخته‌اند، ۶ هزار و ۳۳۰ نفر از افغانستان، ۵ هزار و ۶۷۰ نفر از اریتره و نزدیک به ۴ هزار نفر از ایران.

اریتره از جمله کشورهای آفریقایی است که نه تنها جنگ و فقر باعث آوارگی بسیاری از مردم شده، بلکه دولت آن متهم به اعمال شکنجه و کشتار وسیع است. کمیسیون تحقیق سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ گزارش داد: «احتمال می‌رود که دولت اریتره مرتکب جنایت علیه بشریت، کشتار بدون محاکمه، شکنجه گسترده، بردگی جنسی و کار همراه با اعمال شاقه شده باشد.»

رسیدگی سریع و گسترده به پرونده پناهجویان

اداره مهاجرت و پناهجویی آلمان اعلام کرد که در نیمه نخست ۲۰۱۷ به پرونده ۴۰۸ هزار و یکصد پناهجو رسیدگی کرده است.

از میان این افراد، ۸۵ هزار و ۲۸۳ نفر به عنوان پناهجو پذیرفته شده‌اند، حدود ۷۰ هزار نفر نیز تحت حمایت موقت دولت قرار گرفته‌اند. نزدیک به ۴۰ درصد تقاضاها رد شده است.

توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان از اداره نام‌برده تقدیر کرد، زیرا رسیدگی به این تعداد پرونده در مدت تنها ۶ ماه، رکورد به‌شمار می‌رود.

در مقابل، بسیاری از ناظران از سرعت عمل این اداره انتقاد می‌کنند، زیرا به گفته آنها، بررسی پرونده شمار قابل‌توجهی از پناهجویان به‌طور ناقص صورت می‌گیرد و حق این افراد ضایع می‌شود.

در سال گذشته میلادی حدود ۲۸۰ هزار نفر در آلمان تقاضای پناهندگی داده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش چشمگیری را نشان می‌‌دهد. در سال ۲۰۱۵ حدود ۸۹۰ هزار نفر به آلمان گریخته  و تقاضای پناهندگی کرده بودند.

به گزارش دویچه وله؛ روزنامه آلمانی “بیلد” اواخر ماه مه گزارش داد که بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار پناهجو در کشورهای شمال آفریقا، ترکیه و اردن در انتظار ورود به اروپا هستند.