کانون قضات آلمان جایزه حقوق بشر امسال را به نسرین ستوده تقدیم می‌کند

0
165

کانون قضات آلمان از نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر ایرانی با اعطای جایزه حقوق بشر تقدیر می‌کند. مدیران این کانون گفتند این جایزه را به واسطه تعهد شجاعانه و خستگی‌ناپذیر ستوده به حقوق بشر و حاكمیت قانون اعطا می‌کنند.

باربارا استوكینگر و یوآخیم لوبلینگ‌هوف مدیران کانون قضات آلمان روز چهارشنبه ۱۲ شهریور (۲ اوت) اعلام کردند که جایزه حقوق بشر امسال انجمن قضات آلمان را به خانم نسرین ستوده وکیل و مدافع حقوق بشر ایرانی اعطا می‌کنند. آنها گفتند: «ستوده به واسطه تعهد شجاعانه و خستگی‌ناپذیر خود به حقوق بشر و حاكمیت قانون به یک سمبل مدافع حقوق مدنی ایران تبدیل شده است.»

 استوكینگر و لوبلینگ‌هوف اعلام كردند كه این جایزه برای ارج نهادن به فعالیت‌های ستوده در ایران و توجه به سرنوشت او اعطا می‌شود.

مدیران کانون قضات آلمان تاکید کردند که ستوده اکنون در زندان اعتصاب غذا کرده است و در چنین وضعیتی به گسترده‌ترین پشتیبانی بین‌المللی نیاز دارد.

خانم ستوده در اعتراض به شرایط غیرمنصفانه و غیرعادلانه زندانیان به رغم گسترش ویروس کرونا، در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

در روزهای اخیر هزاران نفر در شبکه‌های اجتماعی آزادی نسرین ستوده را خواستار شدند. سازمان مدافعان حقوق بشر پشتیبانی خود را از چنین اقداماتی ابراز کرده است.

نسرین ستوده که پس از طرح اتهاماتی از جمله “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” و “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” در مجموع به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد، از خرداد سال ۹۷ پشت میله‌های زندان است. بر اساس قانون مجازات اسلامی، ۱۲ سال از حکم زندان خانم ستوده قابل اجراست.

جایزه حقوق بشر کانون قضات آلمان به شخصیت‌ها یا نهادهایی از دادگستری، دادستانی یا وکلا اعطا می‌شود که سختی‌های زندگی، سلامتی و آزادی‌های شخصی خود را برای حفظ و اجرای حاکمیت قانون به جان می‌خرند.

دویچه وله نوشت؛ جایزه کانون قضات آلمان برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ اهدا شد. آخرین بار نیز این جایزه به نگوین وان دای، وکیل مدافع حقوق بشر ویتنامی در سال ۲۰۱۷ اهدا شد.