کانادا: بسیاری از مسائل در مورد هواپیمای اوکراینی همچنان بی‌پاسخ مانده است

0
196

بعد از اینکه فرانسوی‌ها اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون‌شدۀ اوکراینی را با موفقیت استخراج کردند، اینک گروهی از کارشناسان بین‌المللی تجزیه و تحلیل اولیۀ این اطلاعات را آغاز نموده‌اند. به گفتۀ مسئولان کانادایی، ایران مایل نیست که اطلاعات استخراج‌شده منتشر گردد.

روز پنجشنبه ٢٣ ژوئیه/٢ مرداد، دفتر امنیت ترابری کانادا (BST) اعلام کرد که استخراج (دانلود) داده‌ها و تحلیل مقدماتی این اطلاعات مرحلۀ بسیار مهمی از تحقیق در مورد سوانح هوایی را تشکیل می‌دهد.

خانم کَتی فاکس رئیس دفتر امنیت ترابری کانادا هیچ توضیحی در بارۀ محتوای جعبۀ سیاه هواپیمای اوکراینی نداد و فقط گفت: “کار در پاریس شاید به پایان رسیده باشد اما تا پایان تحقیقات هنوز راه درازی داریم. بسیاری از مسائل همچنان بدون پاسخ مانده است”.

او گفت: “ما از دولت جمهوری اسلامی خواسته‌ایم که اطلاعات برآمده از دستگاه‌های ثبت اطلاعات (متعلق به جعبه‌های سیاه) را هرچه زودتر منتشر کند”، اما به گفتۀ وی، دولت جمهوری اسلامی که رسماً رهبری تحقیقات را بر عهده دارد، اجازه نداده است که دفتر امنیت ترابری کانادا جزییاتی از اطلاعات به‌دست آمده را منتشر کند.

رادیوفرانسه گزارش داد؛ طی هفتۀ اخیر، روند استخراج داده‌های جعبه‌های سیاه هواپیما در پاریس، در مقر سازمان تحقیقات سوانح و امنیت هوایی فرانسه انجام گرفت. گروهی از کارشناسان متعلق به کشورهایی که اتباع‌شان در حادثۀ هواپیمای اوکراینی کشته شدند، در این کار شرکت داشتند. در پایان این مرحله، سازمان تحقیقات سوانح و امنیت هوایی فرانسه (BEA) اعلام کرد که استخراج اطلاعات از دو جعبۀ سیاه با موفقیت پایان یافته است.