کانادا اقامت پناهندگانی را که به کشور خود رفت‌ و آمد دارند را لغو می‌کند

0
122

دولت اتاوا در حال بررسی وضعیت افرادی است که از کانادا پناهندگی گرفته‌ اما به همان کشوری که از آن فرار کرده‌‌ بودند، مجدداً سفر کرده‌اند.

به گزارش ونکورنامه؛ قانون جدید به دولت این اجازه را می‌دهد اقامت آن دسته از پناهجویان سابق را که «دوباره از سرزمین مادری‌شان نفع می‌برند» لغو کند.

این مسئله شامل حال طیف گسترده‌ای از ایرانیان کانادا نیز می‌شود.

دولت فدرال از زمان تغییرات سال ۲۰۱۲ در قوانین مهاجرتی، به طور فعالانه‌ای در حال بررسی پرونده‌ پناهنده‌هایی است که شرایط‌‌ شان عوض شده و توانسته‌اند کانادا را ترک و به سرزمین مادری‌شان سفر کنند. تعداد افرادی که توسط دولت کانادا در سال ۲۰۱۴ سلب اقامت شده‌اند، تقریبا پنج برابر آمار سال ۲۰۱۲ است. دولت کانادا معتقد است افرادی که به این دلایل از این کشور پناهندگی گرفته‌اند ولی پس از مدتی به همان کشوری باز می‌گردند که مدعی بودند در آن امنیت نداشتند، دروغ گفته‌اند و اقامت آنها لغو خواهد شد.

یک سند داخلی دولتی که در اختیار مرکز Canadian Council for Refugees قرار گرفته نشان می‌دهد که دولت محافظه‌کار کانادا قصد دارد به طور سالانه حدود ۸۷۵ پناهنده را لغو اقامت کند.

به گزارش ونکور نامه به نقل از تورنتو استار، دولت فدرال از زمان تغییرات سال ۲۰۱۲ در قوانین مهاجرتی، به طور فعالانه‌ای در حال بررسی پرونده‌ پناهنده‌هایی است که شرایط‌شان عوض شده و توانسته‌اند کانادا را ترک و به سرزمین مادری‌شان سفر کنند.

البته مقامات دولتی وجود چنین سندی را تایید نکرده‌اند.

فعالان حقوق پناهنده‌ها می‌گویند حرکت دولت باعث نگرانی و هراس شدید پناهجویان سابق شده است که مثلا برای بازدید از بستگان بیمارشان به کشورشان سفر کرده‌اند و یا بعد از آنکه اوضاع در سرزمین‌ مادری‌شان بهتر شده سفرهای طولانی‌تری به آنجا داشته‌اند.

قانون جدید مشخص نکرده که تعداد و زمان سفرهای هر فرد به سرزمین مادری‌اش چقدر باید باشد تا از دید دولت کانادا «دوباره نفع بردن از آن کشور» به حساب ‌آید. اما به گفته منابع دولتی، در صورتی که شخص برای دریافت پاسپورت سرزمین مادریش دوباره اقدام کند یا به صورت داوطلبانه پاسپورتش را تمدید کند جزو «نفع‌برنده‌ها» به حساب می‌آید و پناهندگی‌اش به احتمال زیاد لغو می‌شود.