کانادا از گفت‌وگوی “رسمی” برای احیای روابط با ایران خبر داد

0
140

استفان دیون، وزیر خارجه کانادا، به شبکه تلویزیونی “سی‌بی‌اس” گفته که تماس‌های اولیه برای تجدید رابطه با ایران گرفته شده است. به گفته او، بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در آینده‌ای نزدیک بعید به نظر می‌رسد.

در سال ۲۰۱۲ در دوره نخست‌وزیری استیون هارپر، کانادا روابط دیپلماتیک‌اش را با ایران قطع کرد. حال پس از گذشت ۴ سال دولت جاستین ترودو به دنبال احیای رابطه سیاسی با تهران است.

وزیر خارجه کانادا در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی “سی‌بی‌اس” کانادا اظهار داشته، مذاکرات رسمی با ایران آغاز شده است.

استفان دیون گفته است که تردیدهایی در مورد محل برگزاری این مذاکرات وجود داشته و نیویورک به عنوان جایی که هر دو کشور دارای دفاتر دیپلماتیک در آن هستند، یکی از گزینه‌های مطرح بوده است.

دیون حاضر به ارائه جزئیات بیشتر در مورد محل برگزاری مذاکرات با ایران نشده و تنها گفته است: «روش معمول زمانی که کشورها می‌خواهند رابطه خود را از سربگیرند، گام به گام و در سطح رسمی، در سرزمینی بی‌طرف است.»

نماینده ایران در سازمان ملل پرسش شبکه سی‌بی‌اس را در مورد احتمال برقراری مذاکرات میان کانادا و ایران در زمان حضور هئیت‌های رسمی دو طرف در مقر سازمان ملل، بی‌پاسخ گذاشته است.

احیای روابط به رغم اختلاف نظرها

دولت پیشین کانادا در راستای قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران، نام جمهوری اسلامی را نیز به عنوان حامی تروریسم به فهرست سیاه خود اضافه کرد. استفان دیون گفته است که دولت ترودو تا زمانی که ایران “به یک دموکراسی قابل احترام تبدیل نشود،” برنامه‌ای برای تغییر این موضوع و خروج نام ایران از فهرست حامیان تروریسم ندارد.

دیون تأکید کرده که احیای روابط کانادا با ایران به معنای موافقت با سیاست‌های تهران نیست. به گفته او، نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از بشار اسد و حزب‌الله و نیز تهدیدهای ایران علیه اسرائیل موضوعاتی هستند که کانادا همچنان با آنها به شدت مشکل دارد.

دادگاه عالی اونتاریو به تازگی با صدور حکمی دستور به مصادره ۱۳ میلیون دلار دارایی‌های غیردیپماتیک ایران به نفع قربانیان تروریسم داد. ایران در واکنش به این حکم، آن را مغایر عادی‌سازی روابط دو کشور دانست.

به گزارش دویچه وله؛ وزیر خارجه کانادا در مورد سطح حضور کانادا در تهران اظهار نظر چندانی نکرده، اما گفته است که بازگشایی سفارت دو کشور در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد. او افزوده است: «این موضوع (احیای روابط) گام به گام است و (بازگشایی) سفارت نمی‌تواند گام نخست باشد.»

استفان دیون همچنین در مورد پرونده هما هودفر به خبرنگار سی‌بی‌اس گفته است که دولت کانادا در حال پیگیری این موضوع است. هودفر، استاد ۶۵ ساله رشته مردم‌شناسی در دانشگاه کنکوردیا واقع در مونترال، روز ۱۷ خرداد (۶ ژوئن) در ایران بازداشت شد.

خانواده هما هودفر گفته‌اند که او برای دیدار با خانواده و انجام تحقیق به ایران سفر کرده بود.

وزیر خارجه کانادا گفته است که او و جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور، خواستار آزادی فوری این استاد دانشگاه هستند و دولت هر چه در توان دارد، برای حمایت از او انجام خواهد داد.