کاریکاتوریست و نویسنده اردنی منتقد اسلام ترور شد

0
1142

ناهض حتر کاریکاتوری در انتقاد از داعش کشیده بود، اما سپس عذرخواهی کرده و گفته بود قصد توهین به خدا را نداشته است. او قرار بود در دادگاه محاکمه شود، ولی پیش از جلسه دادگاه به دست یک اسلام‌گرای افراطی کشته شد.

ناهض حَتّر، نویسنده‌ای اردنی بود که در میان مردم از محبوبیت برخوردار بود. کاریکاتورهای او نیز بر محبوبیتش افزوده بودند.

حَتّر پیش از آنکه به خاطر کشیدن کاریکاتوری درباره جهادگرایی “دولت اسلامی” (داعش) محاکمه شود، در برابر ساختمان دادگاه عمان، پایتخت اردن، با شلیک سه گلوله مهاجمان به قتل رسید.

به گزارش صدای آلمان به نقل از خبرگزاری رویترز، فرد ضارب در محل وقوع قتل دستگیر شده است. او ۳۹ ساله و یکی از موعظه‌گران مسجدی در عمان (امان) است و ظاهری شبیه به سلفی‌های افراطی دارد.

caricatura-nahed-hattar

سفارش مشروب به خدا

ناهض حَتّر در اواسط ماه اوت دستگیر شد. او کاریکاتور مناقشه‌ برانگیزش را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد. این نویسنده منتقد در این کاریکاتور جهادگرایان داعش را به سخره گرفته است. حَتّر ۵۶ ساله، مسیحی و از منتقدان اسلام بود.

به گزارش شبکه الجزیره، ناهض حَتّر در این کاریکاتور که نامش را “خدای داعش” نام گذارده بود، یک جهادگرای داعش را نمایش داده بود که با دو زن در یک رختخواب دراز کشیده و از خدا می‌خواهد یک لیوان مشروب به او بدهد. در این کاریکاتور، خدا با ریشی سفید و تاجی زرین بر سر، از بالا پرده را کنار زده و به این اتاق می‌نگرد.

در پی اعتراضات شدید به اینکه او خدا را به سخره گرفته، ناهض حَتّر پوزش خواست و گفت که به هیچ وجه قصد به سخره گرفتن خدا را نداشته است.

با این حال حَتّر به اتهام توهین به اسلام و تحریک به اختلاف میان مذاهب، قرار بود محاکمه شود. او اوایل سپتامبر با قرار وثیقه آزاد شد.

گفته می‌شود که ناهض حَتّر از طرفداران بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بوده است