کارگردان مطرح فرانسوی زندگی ژان لوک گدار را فیلم می‌کند

0
254

میشل آزناویسوس کارگردان فرانسوی برنده جایزه اسکار، زندگی ژان لوک گدار کارگردان مطرح موج نوی کشورش را می‌سازد.

 زندگی ژان لوک گدار پیشروی موج نوی فرانسه موضوع داستان عاشقانه‌ای می شود که میشل آزاناویسوس آن را با حضور لوییس گارل و استیسی مارتین می‌سازد.

این فیلم که در مرحله پیش‌تولید قرار دارد بر مبنای کتاب زندگینامه خودنوشت آن ویازمسکای بازیگری که بیش از یک دهه با گدار ارتباط داشت، ساخته می‌شود. لوییس گارل بازیگر «رویاپردازان» در نقش گدار و استیسی مارتین در نقش ویازمسکای بازی خواهند کرد.

این فیلم زندگی این زوج را در فاصله ۱۹۶۷ که گدار فیلم «چینی» را فیلمبرداری کرد تا اواخر دهه ۱۹۶۰ دربر می‌گیرد.

این بازیگر تنها ۱۷ سال داشت که با گدار ملاقات و بعد با او ازدواج کرد و بیش از یک دهه با هم زندگی کردند. در آن دوره این دو با هم «تعطیلات آخر هفته» و «سمپاتی برای شیطان» را ساختند.

این فیلم در زادگاه گدار ساخته می شود و او از این پروژه استقبال کرده و قول همکاری داده است. قرار است امتیاز نمایش این فیلم در جشنواره کن ارایه شود.

شرکت سازنده این فیلم، سازنده فیلم دوم آزاناویسوس با عنوان «جستجو» درامی درباره جنگ جهانی دوم نیز بود که در جشنواره کن ۲۰۱۴ با اقبال ضعیفی روبه رو شد.

گدار که به عنوان فرزند هراسناک سینمای موج نو خوانده شده در دهه ۱۹۶۰ با تلاش جنجال‌گونه‌ای می‌خواست با نهادهای خشک و پژمرده سیاسی و اجتماعی مبارزه کند. مقابله با آندره مالرو وقتی می‌خواست هنری لانگلوا از پایه گذاران سینما تک فرانسه را از مدیریت آن بنیاد برکنار کند، از جمله این رفتارهای اجتماعی است. وی در ماه می ۱۹۶۸ جشنواره کن را با همکاری گروهی از هم‌باورانش به هم زد و در درگیری‌های کارگری کارخانه رودیاستا دوربین فیلمبرداری را چون سلاح به کار گرفت.

 به گزارش مهر به نقل از گاردین، در این دوران سینمای گدار تا بدان جا مطرح بود که خیلی‌ها تاریخ سینما را به دو دوره پیش از گدار و پس از گدار تقسیم می‌کنند.