کارشناس روس: بازگشت آمریکا و جمهوری اسلامی به برجام با شرایط قبلی امکان پذیر نیست

0
141

رئیس فعالیت‌های علمی باشگاه گفتگوی بین المللی والدای معتقد است که بازگشت به برجام بدون چانه زنی از سوی دولت بایدن، اتفاق نخواهد افتاد.

فئودور لوکیانف، رئیس فعالیت‌های علمی باشگاه گفتگوی بین المللی والدای اظهار داشت: بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی به نفع آمریکا و رژیم جمهوری اسلامی است، اما این امر بدون چانه زنی از سوی دولت جو بایدن، رئیس جمهور جدید ایالات متحده اتفاق نخواهد افتاد.

لوکیانف تصریح کرد: در واقع، هر دو طرف به دلایل مختلف علاقه مند به بازگشت به توافق هستند. وی بیان داشت که رژیم جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌ها در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد. اگرچه آنها مغرور و با روحیه هستند، اما در واقع تحریم‌ها آنها را تحت فشار قرار داده است. علاوه بر این، تحت تاثیر همه گیری و سایر موارد نیز قرار گرفته‌اند. این مسئله اکنون برای آنها (رژیم جمهوری اسلامی) بسیار مهم است.

به گفته وی، موضع مشخص شده توسط محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه رژیم جمهوری اسلامی در مقاله منتشر شده در ” فارن افرز”، که به معنای رد مذاکرات جدید و هر گونه توافق با ایالات متحده است، کاملاً توضیحی است، صرفاً اعلان این موضوع است. در حقیقت، رژیم جمهوری اسلامی آماده دورهای جدید چانه زنی است و برای بایدن و دولت وی تنها موضوع بازگشت به توافق بررسی نمی‌شود، زیرا آمریکایی‌ها هرگز چنین کاری نمی‌کنند.

رئیس فعالیت‌های علمی باشگاه گفتگوی بین المللی والدای خاطرنشان کرد که واشنگتن هرگز بدون سود و بازده، امتیازی نمی‌دهد. اگر روندی آغاز شود، بیانگر دور جدیدی از مذاکرات است. ابتدا (مذاکرات) پشت پرده، سپس به صورت آشکارا. راه دیگری نیست.

به گزارش اسپوتنیک،به عقیده لوکیانف، طرفین شرایط جدیدی را برای بازگشت به توافق و انطباق آن ایجاد می‌کنند. “اما این موضوع به سرعت اتفاق نخواهد افتاد. این بحث نیست دشوار است بگوییم که دور جدید مذاکرات تا چه اندازه موفقیت آمیز خواهد بود، زیرا توافق سال 2015 با سالها تلاش حاصل شد.”