کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی فوری احمدرضا جلالی پزشک زندانی و دوتابعیتی شدند

0
220

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای خواستار آن شدند که مقامات جمهوری اسلامی فورا احمدرضا جلالی، شخصیت دانشگاهی ایرانی-سوئدی، را که خودسرانه بازداشت شده و گزارش شده است که پس از ماه‌ها حبس طولانی انفرادی در شرایط وخیم و نزدیک به مرگ قرار دارد، آزاد کنند.

کارشناسان در این بیانیه که روز پنجشنبه ۲۸ اسفند منتشر شده است، گفته‌اند: «وضعیت جلالی واقعا وحشتناک است. او بیش از ۱۰۰ روز در حالی که به طور پیوسته با تهدید اعدام فوری روبرو است، در سلول انفرادی بوده است.» آنها اضافه کردند که مقامات زندان در طول ۲۴ ساعت شبانه روز نور شدیدی را به داخل سلول کوچک او می‌تابانند تا او را از خوابیدن محروم کنند.

کارشناسان گفتند: «مسائل پزشکی مانع آن شده است که او بتواند درست غذا بخورد و این منجر به کاهش شدید وزن او شده است. وضعیت او به قدری وخیم است که گزارش شده حتی برای صحبت کردن هم مشکل دارد. ما از بدرفتاری وحشیانه ای که با او شده است شگفت‌زده و پریشان خاطر هستیم.» 

صدای آمریکا نوشت؛ احمدرضا جلالی در سال ۹۵ وقتی برای دیدن خانواده‌اش از سوئد به ایران رفته بود، بازداشت شد. او سپس توسط دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی به اتهام انتقال اطلاعات محرمانه به موساد در اوج فعالیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، به مجازات اعدام محکوم شد. دیوان عالی نیز درخواست بازبینی این حکم را ظرف کمتر از یک ساعت رد کرد.