کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی فوری محمد نوری‌زاد شدند

0
48

دفتر سازمان ملل متحد در ژنو سه‌شنبه چهارم ماه مه (۱۴ اردیبهشت) در بیانیه‌ای به نقل از شش کارشناس حقوق بشر این نهاد نوشت وضعیت سلامتی محمد نوری‌زاد چنان وخیم شده که در صورت ادامه حبس او در زندان و عدم دریافت مراقبت‌های پزشکی مناسب “خطر عوارض جدی و احتمال مرگ وی را تهدید می‌کند”.

این کارشناسان می‌گویند از بدرفتاری با محمد نوری‌زاد و ادامه حبس او به دلیل ابراز عقیده “به شدت نگران” هستند و معتقدند، بی‌توجهی به نظر پزشکان مبنی بر این که نوری‌زاد به دلیل نیاز به مراقبت‌های پزشکی نمی‌تواند در زندان بماند می‌تواند “به معنای شکنجه و سایر رفتار‌های ظالمانه و تحقیرآمیز” باشد.

حبس و بدرفتاری به خاطر درخواست استعفای خامنه‌ای

نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در سال‌های گذشته بارها بازداشت شد و مدتی طولانی در زندان بود. او تیر ماه ۹۸ و اندکی پس از امضای بیانیه “چهارده فعال سیاسی و مدنی برای گذار از جمهوری اسلامی و استعفای خامنه‌ای” بار دیگر بازداشت و همراه با دیگر امضاءکنندگان بیانیه به بازداشتگاهی در مشهد منتقل شد.

این فعال سیاسی که بهمن ماه همان سال به ۱۵ سال زندان محکوم شد، اسفند سال پیش در نامه‌ای خطاب به وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران اعلام کرد که به دلیل زندانی شدن و عدم دسترسی به مراقبت‌های پزشکی دست به خودکشی می‌زند.

محمد نوری‌زاد در دوران بازداشت خود بارها دست به اعتصاب غذا زده و از ناراحتی‌های جسمی مختلفی، از جمله بیماری قلبی رنج می‌برد. او در ماه‌های گذشته چند بار دست به خودزنی زده است.

دویچه وله نوشت؛ شش کارشناس سازمان ملل که جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی یکی از آنهاست، می‌گویند پرونده نوری‌زاد نمادی از وضعیت بسیاری از فعالان سیاسی ایرانی در زندان است و او باید فورا آزاد شود.