کارت اهدای عضو وجاهت قانونی ندارد

0
191

نایب رییس انجمن اهدای عضو ایران گفت: تاکنون ۷ میلیون کارت اهدای عضو در ایران صادر شده اما این کارت مشروعیت قانونی ندارد و برای اهدا نیاز به رضایت خانواده وجود دارد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از ایسنا، دکتر امید قبادی درباره مرگ مغزی و اهدای عضو افزود: تایید مرگ مغزی در ایران و ترکیه به وسیله ۴ پزشک متخصص تایید می‌شود. پزشک داخلی، داخلی اعصاب، جراحی اعصاب و بیهوشی، مرگ مغزی را تایید می‌کنند. این افراد توسط وزیر بهداشت حکم تایید مرگ مغزی را دریافت می‌کنند. این متخصصان همزمان با هم معاینه نکرده و با فاصله معاینه می‌کنند. حتی اگر یک نفر از این ۴ نفر تایید نکند، کار به آنژیوگرافی عروق مغز می‌رسد.

وی ادامه داد: وقتی این ۴ پزشک به نتیجه رسیده و امضا کند، یک نماینده از پزشکی قانونی می‌رسد و ۴ موضوع هویت، صحت روال معاینات بالینی، عدم اجبار برای خانواده و عدم وجود ممنوعیت قانونی را باید تایید کند. وقتی پزشکی قانونی تایید کند، مرگ مغزی تایید می‌شود.

نایب رییس انجمن اهدای عضو ایران بیان کرد: گاهی اظهار نظرهایی از طرف پرسنل بیمارستان‌های مبدا بدون صلاحیت لازم انجام می‌شود. مرگ مغزی وقتی تایید می‌شود که آن ۴ پزشک و پزشکی قانونی، مرگ مغزی را تایید کرده باشند.

وی افزود: با این‌که کارت اهدای عضو وجاهت قانونی ندارد، اما در لحظه‌ای که خانواده فوت فرد را پذیرفته باشد، وجود این کارت برای اهدای عضو کمک می‌کند.