کاخ سفید: ترامپ این هفته درباره پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای نظر می‌دهد

0
157

سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه تایید کرد در روزهای آینده پرزیدنت ترامپ سیاست جامع خود را در قبال جمهوری اسلامی و همچنین پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای را اعلام خواهد کرد. پیش از این رسانه های آمریکایی گزارش داده بودند رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد پنجشنبه ۲۰ مهر نظر خود را اعلام کند اما کاخ سفید تاکنون نظری نداده بود.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه ۱۸ مهر به خبرنگاران گفت رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد این هفته سیاست جامع ایالات متحده را درباره جمهوری اسلامی اعلام کند که طیف گسترده ای از مسائل را دربر خواهد گرفت. وی از بیان جزئیات خودداری کرد.

پرزیدنت ترامپ از زمان نامزدی در انتخابات از توافق جمهوری اسلامی انتقاد می کرد و در ماههای گذشته دولت او ایران را به بی ثبات سازی در خاورمیانه و نقض برجام با آزمایش های موشکی متهم کرده است.

هفته پیش آقای ترامپ در جمع رهبران نظامی آمریکا بار دیگر از ایران به خاطر عدم توجه به روح برجام انتقاد کرد و بعد از دیدار با فرماندهان نظامی گفت این آرامش قبل از توفان است.

برخی رسانه های آمریکایی از جمله واشنگتن پست گزارش دادند که به نظر می رسد پرزیدنت ترامپ پایبندی ایران به توافق اتمی قدرتهای جهانی با آن کشور را تایید نخواهد کرد و آن را برای اعمال تحریمهای جدید به کنگره ارجاع خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت مقامهای ایالات متحده می گویند دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته آینده در یک سخنرانی تصمیم خود را درباره باقی ماندن یا نماندن آمریکا در توافق اتمی سال ۲۰۱۵ قدرتهای جهانی، موسوم به ۵+۱، با جمهوری اسلامی اعلام خواهد کرد.

براساس قانون آمریکا، رئیس جمهوری آمریکا موظف است هر سه ماه نظر خود را درباره پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته ای به کنگره آمریکا اعلام کند. پرزیدنت ترامپ تاکنون دوبار پایبندی جمهوری اسلامی را تایید کرده اما در اردیبهشت ماه، رسانه های آمریکایی گزارش داده بودند او چندان تمایلی به این کار نداشت و پس از آن تیمی منصوب کرد تا موارد نقض تعهد جمهوری اسلامی به برجام را مشخص کنند.

ضرب الاجل بعدی یکشنبه ۱۵ اکتبر است اما آقای ترامپ ممکن است قصد خود در این باره را قبل از ضرب الاجل ۱۵ اکتبر اعلام کند که آیا به اعتقاد او جمهوری اسلامی به تعهدات خود در برجام عمل کرده و آیا این توافق منافع ایالات متحده را پیش می برد یا نه.

روز چهارشنبه ۱۲ مهر رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده گفت به عنوان وزیر خارجه آمریکا توصیه هایی درباره جمهوری اسلامی به پرزیدنت ترامپ ارائه خواهد کرد. وی در یک نشست خبری غیرمنتظره و کوتاه درباره توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی در پاسخ به خبرنگاران گفت «ما توصیه‌ای برای رئیس جمهوری خواهیم داشت. چند گزینه را در مورد این که چطور در جهت پیشبرد سیاست مهم (آمریکا) در برابر جمهوری اسلامی حرکت کنیم، به او ارائه خواهیم کرد.»

اظهارات آقای تیلرسون پس از آن است که وزیر دفاع آمریکا پیشتر گفته بود که جمهوری اسلامی باید در برجام بماند.

آقای ترامپ درسخنرانی ماه گذشته خود در سازمان ملل متحد توافق اتمی با جمهوری اسلامی را خجالت آور خواند و آن را یکی از بدترین و یکطرفه ترین قراردادهایی خواند که ایالات متحده آمریکا به خود دیده است.

ایران و کشورهای پنج به علاوه یک از جمله آمریکا در تیرماه سال ۱۳۹۴ توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به برجام را امضا کردند. براساس این توافق جمهوری اسلامی برنامه های هسته ای جنجالی خود را متوقف کرد و جامعه جهانی تحریم های هسته ای جمهوری اسلامی را لغو کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ این توافق در زمان دولت باراک اوباما صورت گرفت اما پرزیدنت ترامپ از زمان نامزدی گفته بود که این بدترین توافق بود اما اکنون برخی تحلیلگران به او توصیه کرده اند که به جای خروج از توافق، فشار بر جمهوری اسلامی را سخت تر کند.