کابینه امنیتی اسرائیل: حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه تحمل نمی‌شود

0
157

دو تن از اعضای کابینه امنیتی اسرائیل هشدار دادند که نظامیان جمهوری اسلامی مستقر در سوریه هدف حملات دیگری قرار خواهند گرفت. در حمله موشکی به پایگاه هوایی حمص ۷ نفر از نیروهای جمهوری اسلامی مستقر دز این شهر کشته شدند. اسرائیل رسمأ مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته است.

 گیلاد اردان، وزیر امنیت داخلی اسرائیل یکشنبه ۱۵ آوریل به رادیو ارتش اسرائیل گفت تحکیم حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه “تهدیدی برای امنیت اسرائیل” است.

نفتالی بنت، وزیر آموزش اسرائیل هم تأکید کرد که اسرائیل از حق آزادی عمل کامل برخوردار است و گفت: «ما به جمهوری اسلامی اجازه نخواهیم داد که در سوریه حضور دائم داشته باشد.» بنت گفت اسرائیل نمی‌تواند اجازه دهد که مرزهای شمالی‌ کشور به زمین بازی حکومت اسد تبدیل شود.

اسرائیل در شمال با سوریه و لبنان هم‌مرز است. شبه‌نظامیان شیعه حزب‌الله که متحد جمهوری اسلامی هستند، در این منطقه از حکومت اسد حمایت می‌کنند.

نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای “خانه یهودی” است و گیلاد اردان رهبر حزب لیکود، حزب نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو از اعضای کابینه امنیتی اسرائیل هستند.

اسرائیل مسئولیت حمله به پایگاه‌‌های نظامی در سوریه را هرگز رسمأ به عهده نگرفته است. پایگاه هوایی تی ۴ شهر حمص در سوریه دوشنبه گذشته ۹ آوریل هدف حمله نظامی قرار گرفت. دستکم ۱۴ تن در این حمله کشته شدند که ۷ نفر از آنها نیروهای جمهوری اسلامی مستقر دز این شهر کشته شدند.

این حمله دو روز پس از حمله شیمیایی به شهر دوما در منطقه غوطه شرقی رخ داد. جمهوری اسلامی می‌گوید اسرائیل مسئول حمله موشکی به پایگاه تی ۴ بوده است. اسرائیل این خبر را تکذیب یا تأیید نکرده است.

به گزارش دویچه وله؛ ارتش اسرائیل در سال‌های گذشته بارها به اهدافی در سوریه حمله کرده است. هدف این حملات اغلب کاروان‌‌های نظامی شبه‌نظامیان شیعه حزب‌الله لبنان یا نظامیان جمهوری اسلامی بودند. دولت اسرائیل در مورد این حملات هم موضع‌گیری نکرده است.